Samstag, November 29, 2008

"Nerven" (1919) By Robert Reinert


Films in one way or another are influenced by what’s going on in the world around them; cultural styles, artistic modes or social or political situations that shape the final conception of the work and reveal the artist’s intentions.

“Nerven”, directed by Herr Robert Reinert, is a good example of what this German count is talking about; filmed during the silent year of 1919, that is to say, at the end of the WWI and during very complicated times for old Germany; the defeated country rapidly gave birth to the Weimar republic, a young democracy that will suffer many continuous social and political conflicts during its short existence. This was also a time in which the Arts flourished ( German Expressionism was born during that time ), so consequently the decadent and tormented plot of Herr Reinert’s “Nerven” was influenced by the end of the WWI context and the political and social conflicts that immediately followed. The story depicts a confuse which is transferred to the private lives of the main characters.

It must be said that in spite his short career, Herr Robert Reinert directed such bizarre films as “Opium” and was scriptwriter of Herr Otto Rippert’s six part fantasy film, “Homunculus” (1916), strange plots for unconventional films. This is also true for “Nerven” a film about sex, politics and religion, three subjects that can’t be mentioned in any elegant aristocratic soirée if you want to be polite and respectful to your guests…

The films tells the political disputes of an ultraconservative factory owner Herr Roloff, who has a left-wing radical sister... and Teacher Johannes, who feels a compulsive but secret love for Roloff’s wife. They are all driven psychologically and morally to the borderline, tormented souls living their lives in a tormented country.

The film has Expressionist touches ( mainly in the performance and the decadent atmosphere ) and a depurate technique emphasizing allegorical touches. There are disturbing images relating to metaphysics and philosophy, an interpretation of the social problems born after the end of WWI. The sick society is challenged by revolutionary ideals but there are oneiric images full of hope at the end of the film where a peaceful utopia is glimpsed.

It is always a pleasure to rescue from oblivion these great and unknown silent films as the youngsters at the “Filmmuseum” have done; although one third of the film was lost, they put together successfully nitrates from different silent archives around the world, beautifully restoring and tinting such an important archaeological find for German film. Even this decadent German count must sing their praises.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must avoid a nervous breakdown.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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Todos los filmes, de una forma u otra, se ven siempre influenciados por lo acontece a su alrededor, desde estilos culturales, modas artísticas a situaciones políticas, intenciones artísticas que el director recoge y da forma en la concepción final de su obra.

“Nerven”, filme dirigido por Herr Robert Reinert, es un buen ejemplo acerca de lo que éste conde germánico está contando; filmado durante el año silente de 1919, esto es, al finalizar la I guerra mundial, unos años muy complicados éstos para la vieja Germania, un país derrotado del cual surgiría rápidamente la república de Weimar, una joven democracia la cual sufriría continuos contratiempos y conflictos tanto políticos como sociales durante su corta existencia.
Fueron esos años también durante los cuales las artes florecieron ( el movimiento Expresionista nació durante dicha época ), por lo que consecuentemente, el decadente y tormentoso argumento de “Nerven”, se ve influenciado contextualmente por el final de la Gran Guerra y los conflictos políticos y sociales que surgieron por entonces, transfiriendo dicha confusión a las vidas privadas de los protagonistas del filme.

Hay que resaltar que a pesar de su corta carrera, Herr Robert Reinert dirigió bizarros filmes como “Opium” o firmó el guión de “Homunculus”, una fantasía política en seis partes dirigida por Herr Otto Rippert, extraños argumentos para filmes poco convencionales, lo mismo que acontece con “Nerven”, un filme sobre sexo, política y religión, los tres temas de conversación que no deben jamás ser mencionados en ninguna elegante soirée aristocrática que se precie, siempre y cuando uno quiera ser educado y respetuoso para con sus invitados…

El filme narra las disputas políticas entre Herr Roloff, un ultraconservador empresario, el cual tiene una hermana izquierdosa... y el profesor Johannes, el cual siente un compulsivo y secreto amor por la mujer de Herr Roloff; todos ellos se hallan al borde de un abismo psicológico y moral, almas atormentadas que viven sus vidas en un atormentado país.

El filme tiene pinceladas Expresionistas ( sobretodo en las interpretaciones y la decadente atmósfera del filme ), además de una depurada técnica cinematográfica, destacando las alegorías incluidas en el filme, inquietantes imágenes con significados metafísicos y filosóficos, una interpretación de los problemas sociales nacidos tras el final de la I guerra mundial, una sociedad débil que es desafiada por nuevos ideales revolucionarios, aunque también hay lugar para la esperanza al final del filme, secuencias oníricas en donde se contempla una posible y pacífica utopía.

Es siempre todo un placer el rescatar del olvido estas importantes y desconocidas obras silentes, tal y como han hecho los melenudos del “Filmmuseum”; aunque una tercera parte del filme no ha sobrevivido, han conseguido reunir nitratos procedentes de diferentes archivos a lo largo de todo el mundo, para finalmente hacer una magnífica restauración del filme, un importante hallazgo arqueológico silente germánico el cual merece el recibir los elogios de éste conde teutón.

Y ahora si me lo permiten les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene que evitar sufrir un ataque de nervios.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

Sonntag, November 23, 2008

Forthcoming DVD Releases


Great, long awaited news for all the silent film fans around the silent world announcing a new DVD from "Filmmuseum"( they do excessive modernen discs for an old German aristocrat…).

Among many superb restored silent editions that the longhaired youngsters at the "Filmmuseum" have in preparation, this Herr Graf wants to emphasize the forthcoming release of Herr Karl Heinz Martin's "Von Morgens Und Mitternacht”. This fascinating, avant-garde and Expressionist silent film treasure has been needing for much too long a decent and sparkling restoration to finally replace the blurry bootlegged copies owned by decadent collectors.

Save your money in this time of financial crisis not for the holidays but so that you may buy those excellent and superb "Filmmuseum" DVD editions!.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

Samstag, November 22, 2008

"Neobychainye Priklyucheniya Mistera Vesta V Strane Bolshevikov" (1924) By Lev Kuleshov


In the aristocratic dictionary, the Teutonic word “stereotype” means a set of characteristics or a fixed idea considered to represent a particular kind of person and that is a good description of “Neobychainye Priklyucheniya Mistera Vesta V Strane Bolshevikov”( The Extraordinary Adventures Of Mr. West In The Land Of The Bolsheviks ), directed by Herr Lev Kuleshov in the silent year of 1924. At this point it is not necessary to declare that this German count has a special, uncontrollable fondness for stereotypes…

The film depicts the extraordinary adventures of Mr. West in Moscow. Mr. West is an American tourist with a stereotyped idea of Russians, due to the American press. His innocence and credulity will be taken advantage of by a gang who kidnaps him and then behaves just as he expects Russian barbarians to behave.
But thanks to one of his fellow countrymen, Elly and his faithful escort, cowboy Jeddy, Mr West escapes their claws and the true Bolsheviks present a radiant face of the country to their guest.

Herr Lev Kuleshov was one of the most important Russian film directors, a fundamental pioneer who formed in 1920, the Kuleshov workshop, a kind of film experimental lab where he gave classes to directors and actors who would later be famous and indispensable in the soviet film industry. In fact, an important group of those directors participated in this film satire as actors: Herr Vsevolod Pudovkin, Herr Sergei Komarov and Herr Boris Barnet ( these last two directed later important silent comedies during their careers).

In “Neobychainye…” Herr Kuleshov merrily uses and abuses stereotypes on both sides of iron curtain; classic iconographies and stereotypes of American capitalists and Russian Bolsheviks. It is very healthy and easy laughing out loud at your capitalist neighbours but it is even better laughing at yourself, with the permission of the communist party, natürlich!!.

This early U.S.R.R. comedy was influenced by the pre-war comedies of Herr Max Linder and André Deed, very famous in Russia at those times, as well as American westerns and European serials, different film genres whose spirit is absorbed and satirized in this mad comedy that includes car chases, a confused but efficient cowboy loose in Moscow and a chaotic gang formed by diverse members.

The film has frantic and funny moments especially during the first half of the film when those stereotypes mentioned before create hilarity with crazy situations, and a display of a kind of harmless Russian sense of humour. The film slows down in pace in the second half when the unavoidable propaganda appears and finally Mr. West is seduced by the Bolsheviks and declares his passion for Lenin after attending a typical military parade at Moscow’s Red Square (that was really funny for this stereotyped German count…)

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must resume his decadent and stereotyped Teutonic existence.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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En el diccionario aristocrático, el término “estereotipo” significa “un conjunto de características o ideas preconcebidas con las cuales representar a una persona”, una perfecta descripción ésta del filme “Neobychainye Priklyucheniya Mistera Vesta V Strane Bolshevikov”, filme dirigido por Herr Lev Kuleshov en el año silente de 1924 y desde luego a estas alturas no es necesario decir que éste conde germánico tiene una especial e incontrolable predilección por los estereotipos…

El filme narra las extraordinarias aventuras de Mr. West en Moscú; Mr. West es un turista americano en el cual prevalecen ciertos estereotipos acerca de los rusos por culpa de la prensa americana; su inocencia y credulidad harán que sea un blanco fácil para una banda de malhechores que lo secuestrará, actuando con él como supuestamente se espera de esos bárbaros rusos.
Afortunadamente y gracias a su compatriota Elly y su fiel acompañante, el cowboy Jeddy, Mr. West consigue escapar de las garras de sus secuestradores y serán los auténticos bolcheviques los que finalmente le muestren a tan peculiar invitado la imagen real de dicho país.

Herr Lev Kuleshov fue uno de los directores rusos más importantes en la historia cinematográfica de la U.R.S.S., un pionero fundamental el cual formó allá por el año 1920, un taller de cine, una especie de laboratorio cinematográfico experimental en donde dio clases a directores y actores que posteriormente serían también muy famosos e indispensables dentro de la industria cinematográfica soviética; de hecho, un importante grupo de esos directores participan como actores en esta sátira cinematográfica, directores como Herr Vsevolod Pudovkin, Herr Sergei Komarov y Herr Boris Barnet, dirigiendo éstos dos últimos también, importantes comedias silentes durante sus respectivas carreras cinematográficas.

En “Neobychainye…”, Herr Kuleshov usa y abusa alegremente de estereotipos pertenecientes a ambos lados del telón de acero; iconografías clásicas estereotipadas tanto de los capitalistas americanos como de los bolcheviques rusos y si es muy recomendable reirse estentóreamente de tu vecino capitalista, mucho más aún lo es el reírse de uno mismo, con el permiso del partido comunista, natürlich!...

Esta pionera comedia bolchevique, estuvo muy influenciada por las comedias silentes de antes de la I guerra mundial de Herr Max Linder y de André Deed, muy famosas por entonces en Rusia, además de los westerns americanos y los seriales europeos, diferentes géneros cinematográficos cuyo espíritu es absorbido y satirizado por Herr Kuleshov en esta loca comedia en la cual se incluyen persecuciones automovilísticas, un confuso pero eficiente cowboy suelto por Moscú o una caótica banda de malhechores compuesta por variopintos personajes.

El filme posee frenéticos y divertidos momentos especialmente durante la primera parte de la obra que es cuando esos estereotipos mencionados anteriormente dan lugar a situaciones hilarantes y atolondradas, en lo que puede considerarse como una muestra humorística de humor blanco ruso; posteriormente el filme aminora su ritmo e inevitablemente aparece la propaganda soviética gracias a la cual Mr. West finalmente es seducido por los bolcheviques, declarando su admiración por Lenin tras haber asistido a un desfile militar en la Plaza Roja de Moscú y esto sí que es realmente hilarante para éste estereotipado conde germánico…

Y ahora si me lo permiten les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene que retomar su decadente y estereotipada existencia teutónica.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

Samstag, November 15, 2008

"Verdun, Visions D'Histoire" (1928) By Léon Poirier


At 11:11 on the 11th day of November the 11th month 1918, that is to say, 90 years ago, the WW1 armistice was declared and put an end to what was one of the worst wars in history and the first one of the industrial era; for this reason to watch “Verdun, Visions d’histoire”, directed by Herr Léon Poirier is a necessary exercise of memory.

“Verdun, Visions D’Histoire” was made in order to commemorate the 10th anniversary of one of the most important WWI battles, 8 months of bloody fighting at Verdun, France between French and German armies in which nearly 260,000 men died. This historical film is careful in details, an academic oeuvre that depicts that terrible battle and it continues to fascinate new generations for its artistic merits.

As this German count said before, “Verdun, Visions D’Histoire” is a good example of historical memory, an excellent tribute to those people who fought and died in that disastrous war in order that nobody forgets their efforts and suffering. This is a superb and accomplished film, different from other movies with a World War I background and one of the best of them.

The film is divided in three parts, “La Force”, “L’Enfer” and “Le Destin” depicting in detail and in order the early stages of the conflict of the Verdun battle, an “in crescendo” film narrative that includes witty techniques, skilfully used by Herr Poirier who employs animated maps developing the different phases of the battle, optical effects full of metaphors (evocative and terrible at the same time), and real images from documentaries of the time that fit perfectly into the structure of the film; everything with the purpose to enlighten and inform the audience about the historical period but also not overlooking the artistic intentions of the film itself. It’s an elegant film that avoids unnecessary political rants or leaden historicist style, keeping the attention and interest of the audience during its 2 hours and half hour running time.

Herr Poirier avoids criticism and preconceptions ( 10 years had passed after the conflict and that helped so ), showing the Verdun disaster in the two fronts, the French and German armies, from private soldiers to high-ranking officials who obviously had different ideas and intentions accordingly with the war purposes of their countries. The director does not caricaturize or demonize those Prussians in the trenches because, as an English writer wrote some years before, people are people and they suffered the absurdity and miseries of war in the same way, as it can be seen during the battles; thrilling scenes recreated superbly and realistically performed by the whole cast. The other miseries of war are also depicted such as families divided, broken dreams and truncated lives.

“Verdun, Visions D’Histoire” is a magnificent œuvre, an emotive and sharp document about a crucial WW1 battle and in extension of all wars, an essential legacy of our elders that nowadays continues to move new longhaired generations.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must sign the armistice with his servants.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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A las 11: 11 horas del onceavo día del mes de noviembre del año 1918, esto es, hace noventa años, se declaraba el armisticio de la I guerra mundial, poniendo fin a lo que fue una de las peores guerras de la historia y la primera de la era industrial, por dichos motivos, ver el filme “Verdun, Visions D’Histoire”, dirigido por Herr Léon Poirier, es un necesario ejercicio de memoria histórica.

“Verdun, Visions D’Histoire” fue realizado para conmemorar el décimo aniversario de una de las batallas más importantes libradas durante la Gran Guerra, ocho meses de encarnizada lucha en Verdun, Francia , entre el ejército francés y el alemán, en la cual murieron cerca de 260.000 personas.
Este filme retrata de forma detallada, académica incluso, tan terrible batalla en un filme que continua fascinando a las nuevas generaciones por sus grandes méritos artísticos.

Como este conde germánico ha mencionado recientemente, “Verdun, Visions D’Histoire”, es un magnífico ejemplo de memoria histórica, un excelente homenaje a toda esa gente que luchó y murió en tan desastrosa guerra, para que de esta forma nadie pueda olvidar sus esfuerzos y sufrimientos, todo ello dentro de un filme excepcional y con grandes méritos artísticos, muy diferente de otros filmes acerca de la I guerra mundial y uno de los mejores acerca de ésta.

El filme está dividido en tres partes, “La Force”, L’Enfer” y “Le Destin”, reflejando en detalle los prolegómenos del conflicto de la batalla de Verdun, un “in crescendo” narrativo en el cual se incluyen ingeniosas técnicas cinematográficas, sabiamente utilizadas por Herr Poirier, el cual emplea, por ejemplo, animaciones con el mapa del conflicto para así mostrar las diferentes fases del mismo, o también trucos ópticos repletos de metáforas ( evocadoras y terribles al mismo tiempo ), además de imágenes reales de documentales de la época, las cuales encajan perfectamente dentro de la estructura del filme, todo ello con el propósito de informar e ilustrar al público acerca de la situación política de la época y sin descuidar igualmente las intenciones y logros artísticps de la obra en si misma, consiguiendo un filme elegante que evita innecesarias peroratas políticas o cierto historicismo plúmbeo, consiguiendo mantener la atención del espectador durante las dos horas y media de su metraje.

Herr Poirier evita igualmente la crítica e ideas preconcebidas ( los diez años transcurridos tras el conflicto, ayuda ciertamente a conseguirlo ) acerca del conflicto de Verdun y sus dos frentes, el francés y alemán en el cual, evidentemente, soldados rasos y altos mandos de ambos ejércitos tenían diferentes ideas e intenciones acerca del conflicto y acorde con los propósitos bélicos de sus respectivos países, evitando, por ejemplo, caricaturizar a todos esos Prusianos ubicados en las trincheras, pues tal y como escribió un escritor inglés hace cierto tiempo, la gente es la misma en todas partes, sufren la irracionalidad y las penas de la guerra de la misa forma, tal y como se puede apreciar durante las escenas bélicas del filme, emocionantes secuencias interpretadas de forma realista y excepcional por todo el reparto del filme, sin olvidarse igualmente de sus tragedias particulares, sus familias divididas, los sueños rotos, unas vidas truncadas para siempre.

“Verdun, Visions D’Histoire” es una obra magnífica, un emotivo y duro documento acerca de una crucial batalla de la Gran Guerra y por extensión de todas las guerras, un legado cinematográfico imprescindible de sus antepasados, con el cual las generaciones melenudas actuales siguen emocionándose.

Y ahora si me lo permiten les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene que firmar el armisticio con su servidumbre.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

Samstag, November 08, 2008

"Noored Kotkad" (1927) By Theodor Luts


Today, Herr Graff continues with one of his favourite pastimes ( which also include drinking cocktails, flirting with rich spinster heiresses and whipping the servants ); that is to say, to rescue exotic and unknown silent films from the oblivion of the Teutonic archives ( Actually, this German count forgot a lot time ago what was hidden in the Schloss cellar).

Those German adjectives, exotic and unknown, fit perfectly well with the film “Noored Kotkad” ( The Young Eagles ), an Estonian film directed by Herr Theodor Luts; meanwhile, while you are looking on a European map trying to find where the hell is Estonia ( Look for Russia ), this German count can tell you that Herr Luts was a very important person in this Baltic state, one of their most famous early film directors and “Noored Kotkad” a milestone in the Estonian film industry.

The film depicts the adventures of three students who enlist in the war when their small country is invaded by their neighbours, the Russian Bolshevists during what became known as the Estonian war of independence (1918-1920). This became a standard subject for Estonian films because during the last century the Baltic States were attacked, liberated and annexed by their Bolshevists neighbours many times.

Besides the historical facts and curiosities involved in this Estonian film production, little more interesting can be said about this oeuvre because of its meagre artistic merits.

The film was directed by Herr Luts during the silent year of 1927 but it looks like it was made ten years before due to the primitive, amateurish even clumsy film direction during the whole film, including poor performances by the entire cast, schematic, simplistic film narrative and nil techniques ( a too static camera ). The artistic intentions are innocent and it might be fine as an Estonian production but it is many years behind the powerful and modern European and USA films made during the same period.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must depart to a luxury spa break to Tallin.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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Continúa éste Herr Graf con uno de sus pasatiempos favoritos ( además de beber cocktails, flirtear con ricas herederas solteronas y dar de latigazos al servicio doméstico ), esto es, rescatar exóticos y desconocidos filmes silentes del olvido desde los archivos teutónicos, más que nada porque éste conde germánico ha olvidado desde hace mucho tiempo qué se oculta en los sótanos del Schloss…

Esos adjetivos germánicos, exótico y desconocido, encajan perfectamente en el filme “Noored Kotkad”, un filme estonio dirigido por Herr Theodor Luts; mientras ustedes intentar ubicar en un mapa europeo, donde diablos se encuentra dicho país ( muy cerca del infierno, esto es, Rusia ), éste conde germánico les informa que Herr Luts fue una importante eminencia cinematográfica en esa república báltica por su condición de director pionero silente y su filme “Noored Kotkad”, todo un hito dentro de la industria cinematográfica estonia.

El filme narra las aventuras de tres estudiantes que deciden alistarse en la guerra cuando su pequeño país es invadido por sus vecinos, los bolcheviques rusos, durante lo que se conocería posteriormente como la guerra de la independencia de Estonia ( 1918-1920), todo un tema recurrente pues durante la pasada centuria las repúblicas bálticas fueron atacadas, liberadas y anexionas por los bolcheviques en varias ocasiones.

Aparte de las curiosidades y hechos históricos relacionados con esta producción estoniana, poco más interesante se puede mencionar acerca de ésta obra debido a su escaso interés artístico.

Y es que el filme dirigido por Herr Theodor Luts durante el año silente de 1927, parece que se realizó diez años antes coincidiendo con los hechos relatos en el filme, debido a su primitiva, aficionada e incluso torpe dirección la cual se puede apreciar durante todo el metraje, incluyendo pobrísimas interpretaciones a cargo de todo el reparto, esquemática y simple narración cinematográfica además de escasísimos avances técnicos ( en el filme abundan planos de una cámara demasiado estática ), intenciones artísticas que por momentos parecen demasiado inocentes y que quizás estuviesen bien para una producción cinematográficas estonia pero que desde luego se situaban muy por detrás de las poderosas y modernas producciones europeas y americanas realizadas durante el mismo periodo de tiempo.

Y ahora si me lo permiten les tengo dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene que partir hacia un lujoso balneario de Tallin.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien