Samstag, Mai 29, 2010

"Maciste" (1915) By Luigi Romano Borgnette & Vincenzo Denziot


Frau Josephine is trying to escape from a band of conspirators through the streets of her town when finally she hides in a movie theatre, giving them the slip. The film exhibited in the movie theatre is “Cabiria” and when she sees Herr Maciste at his best, she decides to write a letter to him asking for help to save her and her mother from the wicked Duke Alexis, the man responsible for all their miseries.

As you can see during the early silent times, some silent characters were very popular with audiences who appreciated their forcefulness and their incredible adventures. “Maciste” was a strongman who appeared in the Italian landmark “Cabiria” (1914) directed by Herr Giovanni Pastrone. The muscleman inspired a whole series of sequels over a ten year period. In a sense, his adventures became something of a long running serial.

The character of “Maciste” was performed by Herr Bartolomeo Pagano, the silent screen’s first strongman and he played the part in all the sequels. They were films full of adventures wherein the most complicated problem could be solved by Maciste’s strength. The films had stereotyped characters and were simple stories in which good and evil were clearly outlined.

“Maciste” (1915) was directed by Herr Luigi Romano Borgnette und Herr Vincenzo Denziot. The two damsels in distress are menaced by the wicked and greedy villain and his band of conspirators but of course Maciste’s muscles will save the day. The camerawork is hardly outstanding but effective enough for what it must accomplish.

It must be said that Herr Maciste’s physique is great but his acting ability much less so but that’s a trifle in a film like this. He uses his biceps, triceps and-once in awhile-his brain to cope with the many dangerous situations he encounters and that’s all his fans expected. The film gave undemanding audiences what they wanted, a simple but classic story perfect for an Italian Sunday silent matinee.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must arm wrestle one of his Teutonic heiresses.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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Frau Josephine intenta escapar de una banda de conspiradores a través de las calles de su pueblo, encontrando finalmente cobijo en un cine, logrando así dar el esquinazo a los malhechores; en dicho cinematógrafo se está exhibiendo el filme “Cabiria” y cuando la susodicha contempla a Herr Maciste en todo su esplendor, decide entonces escribir una carta al susodicho héroe del cinematógrafo para pedirle ayuda e intente salvar tanto a ella como a su madre, de las garras del malvado duque Alexis, el hombre responsable de todas sus desgracias.

Como pueden ustedes comprobar, durante los primeros años silentes ciertos personajes eran muy populares entre el público asistente, el cual gustaba especialmente de personajes poderosos y las increíbles aventuras que éstos protagonizaban; el personaje de “Maciste” era el de un forzudo que aparecía en el imprescindible filme italiano “Cabiria” (1914) dirigido por Herr Giovanni Pastrone, todo un Hércules cuyos músculos inspiraron toda una extensa secuela silente a lo largo de más de diez años, iniciando de ésta forma con esas aventuras, lo que hoy se conoce como el serial cinematográfico.

El personaje de Maciste estaba interpretado por Herr Bartolomeo Pagano, el primer hombre forzudo de la pantalla silente y el protagonista de prácticamente todo el serial anteriormente citado, filmes éstos repletos de aventuras en donde las más difíciles pruebas eran finalmente superadas gracias a la fuerza de Herr Maciste, filmes repletos de estereotipados personajes protagonistas éstos de historias sencillas en donde la línea entre el bien y el mal estaba muy bien definida.

“Maciste” (1915) filme dirigido por Herr Luigi Romano Borgnette und Her Vincenzo Denziot, cuenta la historia de dos damiselas en apuros la cualas se encuentran amenazadas por un malvado y avaricioso villano el cualo cuenta con la ayuda de toda una banda de conspiradores y a los cuales la fuerza descomunal de Herr Maciste tendrá que medirse y poner fin a sus pérfidos actos, un filme en donde el uso de la cámara, dentro de sus limitaciones, es bastante efectivo teniendo en cuenta sus finales logros artísticos.

Es necesario mencionar que la fuerza muscular de Herr Maciste es justamente proporcional a sus escasas dotes interpretativas, una cuestión baladí ésta, ciertamente, pues lo que realmente interesa a los admiradores del forzudo italiano es ver cómo nuestro héroe usa sus músculos, esto es, sus bíceps, tríceps e incluso de vez en cuando su cerebro, intentando así solucionar las numerosas y arriesgadas situaciones en las cuales se ve envuelto, un filme que ofrece a su público lo que realmente quiere ver, esto es, una sencilla aunque efectiva y clásica historia de aventuras perfecta para una matinée silente italiana.

Y ahora si me lo permiten, les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene que mantener un pulso con una de sus herederas teutónicas.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

Samstag, Mai 22, 2010

"Bergenstoget Plyndret Inatt" (1928) By Uwe Jens Krafft


The youngster Herr Tom Heiberg ( Herr Paul Richter ) is a Norwegian sportsman who likes very much ski jumping together with his friends who practise and compete in this spectacular sport in beautiful Norwegian settings.

Besides ski jumping, Herr Tom likes also youngster Frau Grete ( Frau Aud Egede Nissen ), who has also attracted the attention of lieutenant Herr Lund ( Herr Fridtjof Mjoen ) so pretty soon there will be a conflict between the two Nordic youngsters for the sake of her favours.
Frau Grete is the daughter of Her Nils Elstad ( Herr Uwe Jens Krafft ), executive director of the Norwegian State Railways ( NSB ) who hires Herr Tom as publicity manager for the State Railways, a temporary job that the young man doesn’t like very much so, in order to gain a permanent job in the company as well as winning Frau Grete’s love, Herr Tom decides to gather his friends and attack the Bergen Express train.

“Bergenstoget Plyndret Inatt” ( Raid On The Bergen Express ) (1928) was an unusual Norwegian-German silent film co-production directed by Herr Uwe Jens Krafft who also plays the role of the NSB executive director. The film is a curious hybrid of adventure film and romantic drama that has in the principal roles the important and (moderately) famous Frau Aud Egede Nissen und Herr Paul Richter, two attractive and very professional actors who worked (especially Frau Aud) in leads or minor roles, with the most important German film directors: Herr Lang, Herr Murnau and Herr Lubitsch not to mention Herr Grune and Herr Lamprecht. With such excellent backgrounds, those actors knew how to be both charming and convincing though the film itself has a number of flaws.

As happens in many Nordic films, Nature is a principal character though here it becomes a bit irrelevant in the development of the story. Herr Krafft keeps dwelling on those beautiful and cold and high snowy landscapes but we have seen such sights many times before. (And let us not forget that Captain Robert Scott and his crew trained there for his failed South Pole expedition). After awhile this German count thought he was watching an advertisement for Norwegian tourism.

The scene of the Bergen Express train assault is clumsily done and the whole idea-a publicity stunt done to win more clients for the Norwegian Railway-is a piece of nonsense. What’s more, the inconsistent plot is developed in a slow and awkward way.

So, we have noteworthy principal actors, some artistic direction and those eye catching Norwegian snowy landscapes (better for tourism than drama here) but the different parts don’t add up to an interesting whole.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must attack the safe-deposit box of one of his Teutonic rich heiress.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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El joven Herr Tom Heiberg ( Herr Paul Richter ) es todo un deportista noruego que gusta especialmente practicar y competir, en los bellos parajes helados noruegos y conjuntamente con sus amigos, en la espectacular modalidad deportiva de salto de esquí.

Además del salto de esquí, a Herr Tom también le agrada la joven Frau Grete ( Frau Aud Egede Nissen ), la cual también ha atraído la atención del joven teniente Herr Lund ( Herr Fridtjof Mjoen ), por dicho motivo, muy pronto se iniciará un conflicto entre los dos jovenzuelos nórdicos para conseguir los favores de la susodicha.
Frau Grete es además la hija de Herr Nils Elstad ( Herr Uwe Jens Krafft ), el director gerente de la compañía estatal de los ferrocarriles noruegos ( NSB ) el cual contratará de forma temporal al joven Tom como director de publicidad de la compañía, una situación laboral ésta que no agrada demasiado al joven por cual y para conseguir un trabajo fijo, además del amor de Frau Grete, decidirá, ayudado por sus amigos, asaltar el tren expreso de Bergen.

“Bergenstoget Plyndret Inatt” (1928) es una inusual coproducción silente noruego-teutónica dirigida por Herr Uwe Jens Krafft, el cual también interpreta en el filme el papel del director gerente de la compañía estatal de ferrocarriles.
El filme es un curioso híbrido entre un filme de aventuras y un drama romántico, protagonizado en sus principales papeles por los, moderadamente famosos actores Frau Aud Egede Nissen und Herr Paul Richter, dos atractivos y muy profesionales intérpretes los cuales trabajaron ( especialmente Frau Aud ) como actores principales o secundarios, con los más importantes directores germánico de la época, nombres imprescindibles en la historia del cinematógrafo como Herr Lang, Herr Murnau, Herr Lubitsch, sin olvidarse igualmente de Herr Grune y Herr Lamprecht, por lo cual y con tan excelentes referencias, esos dos actores sabían muy bien cómo emplear su encanto y prestancia en la pantalla silente, aunque en ésta ocasión sea en un filme bastante fallido.

Tal y como acontece en numerosos filmes nórdicos, la naturaleza tiene casi siempre mucha importancia en la historia, pero precisamente en este filme, ese protagonismo dramático se vuelve irrelevante durante el transcurso y el desarrollo del filme.
Herr Krafft gusta retratar esos maravillosos, elevados y fríos paisajes helados noruegos
( los cuales sirvieron como campo de entrenamiento para el capitán Scott y su equipo antes de su fatal expedición al Polo Sur ) vacíos y nada originales, dándole la impresión a éste conde germánico que estaba contemplando un anuncio del ministerio de turismo noruego.

Asimismo, la escena del asalto al tren expreso de Bergen está torpemente realizada, por no mencionar que la idea de atacar dicho ferrocarril como parte de una campaña de publicidad extra para así ganar más pasajeros para la compañía estatal de ferrocarriles, es desde luego todo un despropósito, una inconsistente historia, lenta y chapuceramente desarrollada, ciertamente.

Estamos entonces ante un filme protagonizado por eficientes actores en el cual se puede apreciar una buena dirección artística y sobretodo contemplar muy bellos y helados paisajes noruegos ( de mucho interés turístico pero de escaso interés dramático ) diferentes y pequeños trozos de interés, para una obra que en su conjunto no resulta ser demasiado apreciable.

Y ahora si me lo permiten, les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene que asaltar la caja de caudales de una de sus ricas herederas teutónicas.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

Samstag, Mai 15, 2010

"Ich Möchte Kein Mann Sein" (1918) By Ernst Lubitsch


Frau Ossi ( Frau Ossi Oswalda ) is a good example of how modern were the Teutonic frauleins at the beginning of the last century; youngsters ahead of their time who influenced future generations of women to forget old habits and behaviours. The girlies of today should be being thankful to those old but modern German frauleins, certainly.

For example, Frau Ossi, a bourgeois fraulein, likes very much to play cards and drink with the servants, not to mention smoking cigarettes. She wants to be on equal terms with her male partners, something her father and governess think is very indecorous behaviour for a serious Teutonic girl. However, Frau Ossi is a very modern and unconventional fraulein who doesn't respect old social Teutonic ways. She doesn’t hesitate to break the rules and behave like a man but pretty soon Frau Ossi discovers that it’s not easy being a man (especially a genuine German aristocrat) going to balls day after day and trying to look good in a tuxedo.

“Ich Möchte Kein Mann Sein” ( I Don’t Want To Be A Man ) (1918) is one of those three reel early Herr Lubitch comedies, deliciously funny and very characteristic of Herr Lubitsch’s German first period. Typical of these medium-lengths Herr Lubitsch films is a quick rhythm, hilarious situations, many misunderstandings and of course a crowded bourgeoisie ball. The latter features a most peculiar orchestra led by a frantic conductor. It’s the usual war between the sexes and the upending of gender stereotypes, full of “joie de vivre” and performances that suit light comedy.

“Ich Möchte Kein Mann Sein” stars Herr Lubitsch’s first muse, Frau Ossi Oswalda, a charming but Germanic actress who collaborated with the Teutonic director in this early German period before the appearance of Frau Pola Negri in his artistic life. His subsequent films were more ironic, sophisticated and sexual but the early presence of such themes can be appreciated in films like “Ich Möchte Kein Mann Sein” with the help of madcap Frau Oswalda. The film seems light, even deliciously superficial but this Herr Graf would say that the simplicity is deceptive and underlying it is an elaborate and difficult cinematic technique of which Herr Lubitsch was a master.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must behave not as a man, but as an aristocrat.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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Frau Ossi ( Frau Ossi Oswalda ) es un buen ejemplo de lo modernas que eran las frauleins teutónicas de principios del siglo pasado, jóvenes mozas éstas muy adelantadas a su tiempo, las cualas influyeron a las futuras generaciones a la hora de olvidar viejas costumbres y comportamientos, por lo cual las jovencitas de hoy en día deberían estarles muy agradecidas a esas modernas frauleins germánicas de antaño.

Por ejemplo, Frau Ossi, toda una moza burguesa, gusta mucho jugar a las cartas, beber y fumar, en compañía de criados y todo ello en igualdad de condiciones con sus compañeros masculinos, una actitud ciertamente indecorosa para una seria fraulein teutónica que se precie, tal y como creen su padre y la gobernanta.
Y es que Frau Ossi es una joven moza nada convencional y por lo tanto no muestra ningún respeto hacia los comportamientos burgueses teutónicos, por lo cual no duda ni un momento a la hora de romper dichas reglas y comportarse como un hombre si ello fuese necesario, aunque también muy pronto Frau Ossi descubrirá que no es tarea fácil es todo un hombre ( y no digamos un aristócrata germánico ), asistiendo de forma continua a bailes de sociedad en los cuales hay que llevar con prestancia el esmoquin…

“Ich Möchte Kein Mann Sein” (1918) es un mediometraje primerizo de Herr Lubitsch, una deliciosa comedia tan característica en la primera etapa germánica de Herr Ernst.
Poseen éstos filmes un ritmo acelerado, situaciones ciertamente hilarantes además de numerosos malentendidos y, por supuesto, un multitudinario baile aburguesado en el cual se puede encontrar a una peculiar orquesta dirigida ésta por un frenético director y además en éste filme, se dirime todo un conflicto de géneros y sus estereotipos, una obra repleta de “joie de vivre” e interpretaciones perfectas para una comedia ligera.

“Ich Möchte Kein Mann Sein” está protagonizada por la primera musa silente de Herr Lubitsch, Frau Ossi Oswalda, una encantadora actriz germánica la cuala trabajó con el director germánico durante su primera etapa cinematográfica antes de la aparición de Frau Pola Negri en la vida artística de Herr Lubitsch y que influiría notablemente en sus obras posteriores, pasando a ser sus filme mucho más irónicos, sofisticados y con más carga sexual, aunque ciertamente dichas características ya se podían apreciar en filmes como “Ich Möchte Kein Mannn Sein” gracias a la colaboración de la alocada Frau Oswalda, en una obra que en principio puede parecer ligera, incluso deliciosamente superficial y por dicho motivo éste Herr Graf quiere resaltar que precisamente esa hipotética simplicidad es consecuencia de un complicado y elaborado trabajo de producción de gran dificultad técnica, méritos sibilinos y cinematográficos éstos, logrados gracias a la maestría de Herr Lubitsch.

Y ahora si me lo permiten, les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene que comportarse no como un hombre, si no como un aristócrata.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

Samstag, Mai 08, 2010

"Himmelskibet" (1918) By Holger-Madsen


The early first days of the last century were times of great human curiosity about new technologies and the marvellous possibilities in the world of science; startling discoveries and new inventions set the world on the path to modernity. Unfortunately, this time of enlightenment also coincided with terrible conflicts and war, mankind at its worst.

That human duality is very well reflected in the Danish film “Himmelskibet” (1918), directed by the great director Herr Holger-Madsen. It is a sci-fi film that includes a clear and sincere pacifist claim.

The film tells of the eagerness and hardships of the sea captain Herr Avanti Planetaros, now reconverted into a space captain, and his project of a trip to Mars. Before embarking on his particular space odyssey, Captain Planetaros will have to bear the incredulity and the scorn of many conservative astronomers, especially Professor Dubius ( ah, what a proper name… ) . In spite of such indifference and after many troubles and years of work, the spaceship “Excelsior” is finally constructed and Captain Planetaro’s trip to Mars goes from dream to reality.
Once on Mars, Captain Planetaros and his crew finds an advanced society in which peace is a way of life among its citizens.

Filmed during the terrible years of WWI, “Himmelskibet” was obviously influenced by that devastating conflict that destroyed Europe during four miserable years. The message of peace and morality comes from the archaic but advanced Martian society which hopes to influence the Terrestrial civilization and wean it from such bad habits as violence, wine and canned meat.

So, Martians will show Terrestrials the way to achieve a better society on Earth with pacifist messages reminiscent of those of religion and pious morality, and in stark contrast to the bad behaviour on earth which has wrought so much unhappiness through the centuries. The Martians hope their philosophy will be spread on Earth once Planetaros and his crew returns home.

In these modern times in which the movies are full of technological magic, the special effects in “Himmelskibet” are primitive by comparison but are still full of naive charm. In fairness, longhaired and modernen youngsters should remember that Herr Holger-Madsen was also a very modernen youngster in those olden times, a director who was innovative, imaginative and influential.

It must be said too that this Herr Graf thought that instead of journeying through space to Mars, Captain Planetaros may have travelled back in time to ancient Greece since the Martian citizens wear white and classical robes so reminiscent of the Hellene imaginarium ( Martians may look like Greeks but in comparison they are crashing bores… ). However, in spite of its naive ways, the film effectively conveys its important message and one that is no less valid today where mankind still dreams of a world of peace and cooperation. Alas, even after Captain Planetaros’ trip to Mars, the world seems not to have grown in wisdom.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must make love to one of his Teutonic heiress and war with the other one.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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Los primeros años del siglo pasado fueron tiempos en donde la humanidad mostraba mucha curiosidad hacia las nuevas tecnologías y las enormes posibilidades que ofrecía la ciencia, sorprendentes descubrimientos y nuevas invenciones que pusieron al mundo en el rumbo hacia la modernidad, aunque desafortunadamente, también coincidieron esos tiempos de ilustración con terribles conflictos y grandes guerras, mostrando igualmente y al mismo tiempo, la peor cara de esa misma humanidad.

Esta dualidad humana está muy bien reflejada en el filme danés “Himmelskibet” (1918), dirigido por el gran director Herr Holger-Madsen, un filme de ciencia ficción en el cual se incluye un sincero alegato pacifista.

El filme narra las vicisitudes y problemas del capitán Herr Avanti Planetaros, otrora un lobo de mar y ahora reconvertido en un navegante espacial, sobre su gran proyecto de iniciar un viaje al planeta Marte; antes de embarcarse en tan particular odisea espacial, el capitán Planetaros tendrá que soportar la incredulidad y el escarnio de numerosos astrónomos conservadores, liderados éstos por el profesor Dubius ( un nombre más que apropiado, ciertamente… ); a pesar de tanta indiferencia y después de muchos problemas y años de trabajo, se finaliza la construcción de la nave espacial “Excelsior”, pudiendo finalmente el capitán Planetaros cumplir con su sueño de viajar a Marte.
Una vez en Marte, el capitán Planetaros y su tripulación, se encontrarán con una avanzada civilización en la cual la paz, la ausencia de conflictos, es toda una forma de vida entre sus ciudadanos.

“Himmelskibet” fue filmada durante los terribles años de la primera guerra mundial y obviamente el filme se vio influenciado por tan devastador conflicto el cual asoló buena parte de Europa durante cuatro años, hete aquí el origen del mensaje de paz y moralidad que incluye el filme, aunque procedente de una arcaica pero al mismo tiempo avanzada sociedad marciana, que espera influir e inculcar ese mensaje pacifista a la civilización terrícola, poseedora ésta de terribles costumbres entre sus habitantes, como son el uso y abuso de la violencia, el vino y la carne en conserva.

Por lo tanto, los marcianos intentarán enseñar a los terrícolas cómo lograr un mundo mejor en la Tierra, gracias a sus mensajes pacifistas de gran reminiscencia moral, religiosa y pía, que contrasta con los malos hábitos que padece la sociedad terrícola y que tanta infelicidad les han causado a lo largo de los siglos, esperando los marcianos que su filosofía pacifista sea difundida por toda la Tierra una vez que el capitán Planetaros regrese de nuevo a su planeta.

En estos tiempos modernistas en los cuales los filmes están repletos de novísimos y mágicos avances en efectos especiales, “Himmelskibet” puede resultar, en comparación, un filme primitivo aunque ciertamente poseedor de un gran encanto naif.
Asimismo y para hacer justicia al director Herr Holger-Madsen, los melenudos de hoy en día deberían saber que dicho director nórdico fue también durante sus años mozos muy modernista, un realizador muy innovador, imaginativo y cuya obra fue de gran influencia en posteriores realizadores silentes.

También hay que mencionar que a éste Herr Graf, parecióle que, en vez de viajar a través del espacio hacia Marte, el capitán Planetaros viajase finalmente a través del tiempo hacia la antigua Grecia, al contemplar cómo la población marciana viste esas túnicas tan deudoras del imaginario heleno, eso sí, los marcianos pueden parecer griegos pero en comparación, son muchísimo más aburridos que éstos… ); a pesar de ciertos aspectos ingenuos que se pueden apreciar en el filme, la película logra transmitir su mensaje pacifista, totalmente válido hoy en día, pues la humanidad todavía sigue soñando con un mundo que viva en paz y sea solidario, aunque lamentablemente y después de haber transcurrido muchos años del viaje del capitán Planetaros a Marte, parece ser que los terrícolas todavía no han aprendido la lección.

Y ahora si me lo permiten, les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene que hacer el amor a una de sus herederas teutónicas y la guerra a otra.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

Samstag, Mai 01, 2010

"Aelita" (1924) By Yakov Protazanov


The Old U.S.S.R. was quite a bizarre country; aristocratic balls were illegal and so was private property. This Herr Graf, for example, had to suffer the indignity of sharing the hundreds of empty rooms at the Schloss with homeless people. What’s more, the caviar was rationed out-and even the commoners got their share.

So the fact that a Bolshevist engineer has the dream to travel to Mars after having received a mysterious and coded message from outer space was not at all strange to this Herr Graf. It was not even a surprise that this dream comes true.

“Aelita” (1924) ,directed by Herr Yakov Protazanov, was the U.S.S.R.’s first science-fiction film and was a notable success and became known even beyond the frontiers of Russia. Even after all these years, the oeuvre maintains its singularity, artistic qualities and its weirdness.

Obviously the film surprises the audience, especially with the Mars futurist part. This is skilfully intertwined with a parallel story of a Bolshevist couple whose relationship is endangered by jealousy and suspicion. Even the queen of Mars, Aelita (Frau Yuliya Solntseva) will get involved as she falls desperately in love with the Terrestrial Bolshevist, our hero, the engineer Losi ( Herr Nikolai Tsereteli ). The engineer dreams of travelling to Mars partly as a way of dealing with his earthly problems but, more importantly, to export the October revolution beyond the small confines of earth. Thus, the red planet must become truly red.

The part of the film set in Mars astonishes even a German count with its particular costumes and sets, designed by Frau Alexandra Exter and Herr Isaac Rabinovich ( this Herr Von must add that Herr Protazanov’s cinematographic background was influenced by European early avant-garde; he worked in Germany and France before the Bolshevists asked him to return to Russia) . This gives the film a suitably bizarre and fascinating atmosphere that is most appropriate for such an unusual story.

It must be said that the film isn’t all absurdity, extravagance and propaganda delirium. As this German count said before, the film combines science-fiction with a down to earth story that reflects the daily hardships of the Moscow citizens trying to make a living at the beginning of the 20’s. There is also some humor about people feeling nostalgic for the old regime and who are not quite accepting of the new order. The character of Kratsov (Herr Igor Illynksy), an amateur investigator, adds a bit of humor and brightness. Overall, the film is a successful combination of realism, comedy and science fiction; surely, one doesn’t expect all this from those rude Bolsheviks.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must return to the aristocratic earthly world.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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La antigua U.R.S.S. era un país ciertamente extraño… decir, por ejemplo, que en dichos lares los bailes aristocráticos eran ilegales e igualmente acontecía con la propiedad privada tal y cómo sucedióle a éste Herr Graf que tuvo que sufrir la indignidad de tener que compartir las centenas de estancias vacías del Schloss , con desarrapados proletarios y peor aún, al estar racionado el caviar, tan suculento manjar también tenía que ser compartido con los susodichos.

Por lo tanto, el hecho de que un ingeniero bolchevique tuviese el sueño de viajar a Marte después de haber recibido un misterioso y codificado mensaje proveniente del espacio exterior, era éste un hecho nada extraño para éste Herr Graf y si además ése sueño se convertía en realidad, tampoco sorprendía en demasía a éste aristócrata.

“Aelita” (1924), filme dirigido por Herr Yakov Protazanov, fue el primer filme de ciencia ficción producido en la U.R.S.S., una obra que tuvo mucho éxito y repercusión más allá de las fronteras rusas y tras haber transcurrido algunos años después de su estreno, el filme mantiene actualmente intacta su singularidad, cualidades fantásticas y artísticas.

Obviamente ésta obra sorprende al público especialmente durante su futurista parte marciana, una bizarra historia espacial que hábilmente está entrelazada con otra historia paralela y terrícola en la cual una pareja bolchevique y la amistad entre ambos, se pondrá a prueba y en continuo peligro por cuestiones de sospechas y celos mutuos, es más, incluso la reina de Marte, Aelita ( Frau Yuliya Solntseva ) estará por medio al enamorarse desesperadamente de nuestro héroe, el bolchevique terrícola protagonista e ingeniero Losi ( Herr Nikolai Tsereteli ).
Nuestro héroe ingeniero y sus sueños de viajar a Marte, le vendrán bien, en parte, para intentar solucionar sus problemas terrenales, aunque el objetivo más importante de su misión espacial, será, nada más y nada menos, que exportar la revolución rusa más allá de los confines de la tierra y de ésta forma convertir al planeta rojo en el más rojo del universo.

La parte del filme que transcurre en Marte sorprende, incluso a un conde germánico, por sus bizarros decorados y vestimentas, diseñadas éstas por Frau Alexandra Exter y Herr Isaac Rabinovich ( éste Herr Von tiene que mencionar que Herr Protazanov poseía una formación cinematográfica influenciada por la vanguardia europea de entonces, llegando a trabajar en países como Germania y Francia, antes de que los bolcheviques le pidiesen que volviese a Rusia para ejercer su trabajo ), otorgándole al filme una más que idónea, fascinante y peculiar atmósfera que resulta de lo más apropiada para tan inusual historia.

Hay que resaltar que ha pesar de su excepcionalidad, el filme no resulta ser en absoluto una obra absurda, extravagante o un delirio propagandístico, pues tal y como éste conde germánico ha mencionado recientemente, el filme combina perfectamente la más bizarra ciencia ficción con una historia cotidiana en la cual se reflejan las dificultades que tienen los ciudadanos moscovitas para llevar adelante su vida diaria durante los primeros años 20 en dicha ciudad, además de insertar en el filme ciertas dosis de humor en donde los nostálgicos del antiguo régimen se niegan a aceptar el nuevo orden bolchevique, en donde el personaje de Kratsov ( Herr Igor Illynsky ), un investigador privado, es el encargado de dar esos toques de hilaridad soviética, consiguiendo finalmente ser “Aelita” toda una exitosa combinación, bastante extraña para esos rudos bolcheviques, ciertamente..., de ciencia ficción, realismo y comedia.

Y ahora si me lo permiten, les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene que volver a su mundo terrenal y aristocrático.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien