Freitag, Februar 16, 2007

"Sur Un Air De Charleston" (1927) By Jean Renoir


“Sur Un Air De Charleston” is a good example of the evil influences that came from beyond the Atlantic sea… strange customs, garments, gastronomy or dances; modernises that almost put an end the conservatives European habits.

A reputable French director (a frenchified dichotomy… ) instead of listening day and night to “La Marseilleise”, changed such martial and delicate music rhythm to Jazz, that out-of-tune Amerikan music that was fashionable during the mad 20’s in Europe (with the exception of the aristocratic circles that preferred dancing in circles in to dizzy waltzes). So, due to Renoir’s liking of Jazz and with some left over stock footage of his excellent and previous film “Nana” (1926), he decided to have a good time making this surreal, bizarre but funny musical silent film (a frenchified incongruity).

In 2028, a mysterious African explorer puts his aircraft on Terra incognita. He meets a charming young native that is accompanied by a chimpanzee, who is going to introduce him to a dance of the wild natives (not the chimpanzee)…, that is to say, the Charleston.

That’s the bizarre story of the film, a perfect excuse to put and show the French (Dame Catherine Hessling, natürlich! ) dancing the Charleston wildly… forward, backward in fast and stop motion. Meanwhile the astonished African explorer (Herr Johnny Huggings, a black actor characterized as a negro!) learns to dance quickly and hastily.

Obviously “Sur Un Air De Charleston” is a harmless, a private divertimento, a bizarre but charming short film made to show Renoir’s wife’s dancing talent. It is an oeuvre that includes the atmosphere that Herr Renoir was so fond of in some of his early films besides … all that Jazz.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this
German Count must dance St. Vitus’s dance.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien


-/-


“Sur Un Air De Charleston” es un buen ejemplo de las pérfidas influencias provenientes de mas allá del océano Atlántico, extrañas costumbres, vestimentas, comidas o músicas, modernidades éstas que casi acaban con las buenas costumbres conservadoras europeas.

Un afamado director afrancesado ( una dicotomía francesa ésta… ) en vez de estar escuchando día y noche los delicados y marciales sonidos de “La Marsellesa”, al gustar de la música Jazz, desafinada música americana que estuvo muy en boga allá por los años 20 excepto en los círculos aristocráticos pues prefieren bailar en círculos, mareantes valses… y aprovechando cierto material sobrante de su excelente filme anterior, “Nana” (1926), decidió pasárselo muy bien realizando ésta surreal, bizarro y al mismo tiempo divertido filme musical silente ( una incongruencia francesa ésta… ).

En el año 2028, un misterioso explorador africano aterriza con su aeronave en “Terra Incognita”; allí conocerá a una encantadora joven nativa que va siempre acompañada de un chimpancé, la cual le introducirá en los entresijos del baile de la selva ( la encantadora nativa no el chimpancé… ), esto es, el charlestón.
Esta es la bizarra historia del filme, una perfecta excusa para mostrar a esa nativa bailarina afrancesada ( Dame Catherine Hessling, natürlich! ) bailando el charlestón alocadamente, hacia delante, hacia atrás, a cámara rápida y cámara lenta, mientras el sorprendido explorador africano ( Herr Johnny Huggings, un actor de color caracterizado de negro… ) aprende rápidamente tan descuajaringados movimientos.

Obviamente “Sur Un Air De Charleston” es un inofensivo y encantador cortometraje, un divertimento privado hecho con el único propósito de mostrar los talentos bailarines de la mujer de Herr Renoir, una obra que incluye igualmente esa atmósfera onírica que tanto gustaba el director francés en sus primeros filmes, además de todas esas paparruchas del Jazz.

Y ahora si me lo permiten les tengo que dejar momentáneamente, pues este Conde germánico tiene que bailar el baile de San Vito.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

Keine Kommentare: