Samstag, Juli 13, 2013

"Das Mädchen Ohne Vaterland" (1912) By Urban Gad



There are two very remarkable people in “Das Mädchen Ohne Vaterland” ( The Girl Without Fatherland ) (1912), making it a highly regarded film by this German count; one is Frau Asta Nielsen ( putting women first, an ancient aristocratic custom ), and the other, director Herr Urban Gad.

These important names in early silent film history did their best in order to lay the foundations of what we now call “modern cinema”, although this may at first appear to be a contradiction.

Herr Urban Gad’s films were astounding considering the primitive film the new invention had in such an early time.  The Danish film director had a fluent film narrative in where outdoor sceneries were a very important part for the story ( it wasn’t common practice at that time that directors would move lock, stock, and barrel outside the primitive settings ).  Because of careful art direction and skillful use of the camera, Herr Urban Gad’s pictures were far ahead of their time in comparison with the typical theatrical and static pictures of the period.

And what can this Herr Graf say about Frau Asta Nielsen??... it is not necessary to say too much about the Danish actress, ja wohl!... you only have to watch her performance in this film to comprehend what is both modern and cinematographic acting.  Frau Nielsen’s natural resourcefulness and brilliant performances continues to surprise audiences a century afterwards; shining here in this film about spying, treason, military secrets, or the perils of being seduced by a gypsy.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must sacrifice himself for his fatherland, bowing down before gypsy charms.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

-/-

Hay dos importantes y destacadas cuestiones en el filme “Das Mädchen Ohne Vaterland” (1912) para que éste sea altamente considerado y apreciado por un conde germánico; la primera es Frau Asta Nielsen ( las frauleins primero, una antigua costumbre aristocrática ésta ) y el otro es Herr Urban Gad.

Estos dos fundamentales nombres de los primeros años del cinematógrafo silente, contribuyeron ciertamente a poner los cimientos de lo que podríamos considerar como el cine moderno, aunque esto pueda parecer una contradicción.

Los filmes de Herr Urban Gad eran absolutamente sorprendentes teniendo en cuenta los primitivos recursos disponibles de tan novedoso invento durante sus inicios; ya por entonces en los filmes del director danés se podía apreciar una fluida narrativa cinematográfica en donde las escenas en exteriores eran parte fundamental en la trama de sus filmes ( no era nada habitual por entonces que los directores cogiesen todos sus bártulos y saliesen a rodar fuera de sus primitivos estudios ), además de una cuidada dirección artística y un hábil uso de la cámara, por todo ello, los filme de Herr Urban Gad eran muy adelantados a su época si comparamos estos con las estáticas y teatrales producciones de la misma época.

¿Y qué puede decir éste Herr Graf acerca de Frau Asta NIelsen?... la verdad es que no es necesario decir mucho más acerca de la actriz danesa, ja wohl!... ustedes solamente tendrán que ver su actuación en éste filme para comprender lo que es una interpretación moderna, muy cinematográfica, Frau Nielsen siempre está llena de recursos, es natural y brillante, por lo que sus interpretaciones continúan sorprendiendo al público tras haber transcurrido un siglo, como ocurre en éste filme sobre espías, traiciones, secretos militares o el peligro que supone el dejarse seducir por una gitana.

Y ahora si me lo permiten, les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene que rendirse ante los encantos de una gitana, sacrificándose así por su patria.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

Keine Kommentare: