There are two
very remarkable people in “Das Mädchen Ohne Vaterland” ( The Girl Without
Fatherland ) (1912), making it a highly regarded film by this German count; one
is Frau Asta Nielsen ( putting women first, an ancient aristocratic custom ),
and the other, director Herr Urban Gad.
These important
names in early silent film history did their best in order to lay the
foundations of what we now call “modern cinema”, although this may at first
appear to be a contradiction.
Herr Urban Gad’s
films were astounding considering the primitive film the new invention had in
such an early time. The Danish film
director had a fluent film narrative in where outdoor sceneries were a very
important part for the story ( it wasn’t common practice at that time that
directors would move lock, stock, and barrel outside the primitive settings
). Because of careful art direction and
skillful use of the camera, Herr Urban Gad’s pictures were far ahead of their
time in comparison with the typical theatrical and static pictures of the
period.
And what can
this Herr Graf say about Frau Asta Nielsen??... it is not necessary to say too
much about the Danish actress, ja wohl!... you only have to watch her
performance in this film to comprehend what is both modern and cinematographic
acting. Frau Nielsen’s natural
resourcefulness and brilliant performances continues to surprise audiences a
century afterwards; shining here in this film about spying, treason, military
secrets, or the perils of being seduced by a gypsy.
And now, if
you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count
must sacrifice himself for his fatherland, bowing down before gypsy charms.
Herr Graf
Ferdinand Von Galitzien
-/-
Hay
dos importantes y destacadas cuestiones en el filme “Das Mädchen Ohne
Vaterland” (1912) para que éste sea altamente considerado y apreciado por un
conde germánico; la primera es Frau Asta Nielsen ( las frauleins primero, una
antigua costumbre aristocrática ésta ) y el otro es Herr Urban Gad.
Estos
dos fundamentales nombres de los primeros años del cinematógrafo silente,
contribuyeron ciertamente a poner los cimientos de lo que podríamos considerar
como el cine moderno, aunque esto pueda parecer una contradicción.
Los
filmes de Herr Urban Gad eran absolutamente sorprendentes teniendo en cuenta
los primitivos recursos disponibles de tan novedoso invento durante sus inicios;
ya por entonces en los filmes del director danés se podía apreciar una fluida
narrativa cinematográfica en donde las escenas en exteriores eran parte
fundamental en la trama de sus filmes ( no era nada habitual por entonces que
los directores cogiesen todos sus bártulos y saliesen a rodar fuera de sus
primitivos estudios ), además de una cuidada dirección artística y un hábil uso
de la cámara, por todo ello, los filme de Herr Urban Gad eran muy adelantados a
su época si comparamos estos con las estáticas y teatrales producciones de la
misma época.
¿Y
qué puede decir éste Herr Graf acerca de Frau Asta NIelsen?... la verdad es que
no es necesario decir mucho más acerca de la actriz danesa, ja wohl!... ustedes
solamente tendrán que ver su actuación en éste filme para comprender lo que es
una interpretación moderna, muy cinematográfica, Frau Nielsen siempre está
llena de recursos, es natural y brillante, por lo que sus interpretaciones
continúan sorprendiendo al público tras haber transcurrido un siglo, como
ocurre en éste filme sobre espías, traiciones, secretos militares o el peligro
que supone el dejarse seducir por una gitana.
Y
ahora si me lo permiten, les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde
germánico tiene que rendirse ante los encantos de una gitana, sacrificándose
así por su patria.
Herr
Graf Ferdinand Von Galitzien
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen