Freitag, Oktober 26, 2012

"Cagliostro; Liebe Und Leben Eines Grossen Abenteuers" (1929) By Richard Oswald




Herr Richard Oswald was an Austrian film director who was responsible for many silent films in different European countries; his “Cagliostro; Liebe Und Leben Eines Grossen Abenteurers” (1929) is an excellent example of his international work and also demonstrates the many qualities and artistic values that can be seen throughout Herr Oswald’s silent career.

“Cagliostro” was an European film co-production that involved different nationalities of the old continent: the film was directed by an Austrian, performed by German actors, who played in a story about a magician, alchemist and adventurer during the times of the French king Louis XVI and Frau Marie-Antoinette, and with a frenchified  film crew (including Herr Marcel Carné ) and finally was produced by “Film Albatros”, a film company supported by Russian émigrés in France.

Such varied artistic backgrounds resulted in a film done with great care; unfortunately it cannot be fully enjoyed because “Cagliostro” has survived only in an abridged form; the restored version available nowadays is a “Pathé-Baby” 9.5 mm copy that represents half of the original footage, a fact this that obviously affects the film continuity and the development of many characters of the picture.   In spite of this, “Cagliostro” can still be enjoyed by silent film fans due to its powerful images and thrilling sequences.

The most evident aspect of the film is its conventional film narrative, perfect for an epoch film production which balances doses of adventure with stylish film elements borrowed from other genres.  An example of the latter can be found in the sequences wherein Cagliostro the magician demonstrates his powers and tricks in front of a shocked audience in shots full of the mystery and darkness of Expressionist shadows.  In contrast is the French royal court where everything is luminous and at the same time decadent, a court full of hypocrites and opportunists with corruption and ambition everywhere.  The set design provides a perfect background for all this and Herr Oswald’s direction catches the mood of the times.

Especially remarkable is the last part of the picture wherein Herr Cagliostro, who has to flee to Italy due his involvement in the Queen’s Necklace affair, is imprisoned along with his wife Frau Lorenza.  They are condemned to death and their devotion to each other is poignant and moving.  It ends happily with their escape (a thrilling sequence and the beautiful cinematography of Herr Maurice Desfassiaux und Herr Jules Kruger is particularly striking in these moments).

“Cagliostro” is an excellent depiction of a careerist and adventurer as well as being a social portrait of the decadence of the Royal French court, a dark film  full of intrigues and action, a remarkable achievement whose virtues shine through splendidly even in this abridged form.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must warn Frau Marie-Antoinette not to lose her mind (  and her head ) over this Herr Graf.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

-/-

Herr Richard Oswald fue un director austriaco responsable éste de numerosos filmes silentes rodados en diferentes países europeos; con tan gran capacidad de diversificación y adaptación, un filme como “Cagliostro; Liebe Und Leben Eines Grossen Abenteurers” (1929), es ciertamente un buen ejemplo de tal aseveración aristocrática, econtrando además en dicho filme todas las cualidades y valores artísticos propios de la etapa silente de Herr Oswald.

“Cagliostro” es una gran coproducción europea en donde tomaron parte diferentes nacionalidades del viejo continente; la película fue dirigida por un austriaco, interpretada por actores alemanes en donde se retrata la historia de Herr Cagliostro, un mago, alquimista y aventurero durante los tiempos del rey francés Louis XVI y Frau María Antonieta; afrancesados también era el equipo técnico que participó en el filme ( entre ellos Herr Marcel Carné ) y, finalmente, dicha producción silente fue llevada a cabo por la productora “Film Albatros”, una compañía financiada por refugiados rusos en Francia.

Con tan peculiares artísticas credenciales  el interés y cuidado que recibió dicha producción estaba más que garantizada, un hecho éste que se puede disfrutar solamente en parte pues desafortunadamente “Cagliostro” ha sobrevivido hasta éstos tiempos modernistas gracias a una copia reducida de 9,5 mm de la “Pathé-Baby” y cuya duración es la mitad del metraje original, un hecho éste que obviamente afecta a la continuidad del filme y la profundidad de alguno de sus personajes.

El aspecto más evidente de “Cagliostro” es su convencional narrativa cinematográfica, perfecta desde luego para un filme de época con equilibradas dosis de aventura, un lenguaje cinematográfico clásico que tiene destacados elementos de estilo que toma prestados de otros géneros, como puedan ser, por ejemplo, las secuencias en donde Cagliostro muestra sus habilidades y trucos como mago ante un público atónito, planos repletos de oscuridad y misterio, preñados éstos de sombras Expresionistas.

En la corte real francesa todo es luminoso y al mismo tiempo, decadente; un escenario en donde la dirección artística brilla especialmente adecuándose perfectamente a dicho ambiente, una corte repleta de hipócritas y arribistas en donde la corrupción y la ambición se hallan por doquier, todo ello sabiamente expuesto de forma subrepticia por Herr Owald.

Especialmente destacable es también la última parte del filme cuando Herr Cagliostro, el cualo ha tenido que huir a Italia con su mujer Frau Lorenza, debido a un asunto en el cual están implicados un caro collar y Frau María Antonieta, serán ambos encarcelados y condenados a muerte, secuencias éstas especialmente conmovedoras y dotadas de un cierto lirismo romántico, sin olvidarse igualmente de su trepidante ritmo durante la huida de la prisión, destacando en todas ellas la luminosa fotografía a cargo de Herr Maurice Desfassiaux und Herr Jules Kruger.

“Cagliostro” es el excelente retrato de un arribista y aventurero, un retrato social también de la decadencia de la corte real francesa, un oscuro filme repleto de intrigas y acción, un excelente filme en una palabra, el cual a pesar de haber sobrevivido hasta nuestros día de forma parcial, todos los méritos artísticos conseguidos por el hábil y multilingüe equipo europeo involucrados en el mismo, se exhiben de forma espléndida.

Y ahora si me lo permiten, les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene que prevenir a Frau Maria Antonieta de que no pierda la cabeza por éste su Herr Graf.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

Keine Kommentare: