The organist of
St. Vitus’ Cathedral in Prague is an old, solitary man who is devoted solely to
his organ (that is to say, the musical instrument…). One night, the organist receives a strange
visit from an old acquaintance; the man requests a special favor of him, namely
to deliver a letter and some money to his daughter. The visitor-tormented by a terrible past-then
shoots himself in front of the organist.
The scene is witnessed by the organist’s neighbor who later blackmails
him. Meanwhile, the visitor’s daughter,
a nun, decides to leave the convent when the organist tells her that her father
is dead (was her departure due to listening to the organist playing “Toccata
and, especially… Fugue” by Herr Bach??).
The old man helps her in her new life.
“Varhaník u sv.
Víta” (The Organist At St. Vitus’ Cathedral) (1929) was directed by the
prolific Czech film director Herr Martin Fric who later would be well-known for
his satirical comedies; this film is also mentioned by learned silent
connoisseurs as one of the most accomplished oeuvres during the Czech silent
film period and certainly this film has many interesting aspects that this Herr
Graf is going to detail right now.
The first one
and the most outstanding is its beautiful cinematography by Herr Jaroslav
Blazek, who uses filters and other effects in order to emphasize and enhance a
romantic and dreamlike aspect of the story that certainly matches perfectly
with the atmosphere of the city of Prague
where the film was shot. For
example, when our heroine is secluded in the convent as a nun, the
cinematography is especially splendid, with powerful close-ups wherein her
beauty is showed in its fascinating purity and innocence. Later when she leaves
the convent and meets a handsome painter, the cinematography becomes more down
to earth and romantic with the background of the streets of Prague providing a
dreamy, idealized setting.
Outstanding also
are the night scenes (Prague city streets, the organist’s humble home, the St.
Vitus’ Cathedral) where we can see the influence of German Expressionism. This is also apparent in the indoor scenes
emphasizing the dark elements of the story.
Besides mystery
and atonement, the film has a continuous and well defined line between good and
evil though it depends too much on stereotyped characters and their predictable
behavior. There’s also a rather obvious ending that is detrimental but overall
these flaws are dwarfed by the film’s many merits.
And now, if
you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count
must play the organ.
Herr Graf
Ferdinand Von Galitzien
-/-
El
organista de la catedral de San Vito, sita ésta en la ciudad de Praga, es un
viejo y solitario ser que vive entregado a su órgano ( el instrumento musical…
); una noche éste recibe una extraña visita de un viejo conocido suyo el cual
tiene una petición especial que hacerle, que éste le entregue una carta y algún
dinero a su hija.
Atormentado
por lo que parece fue un terrible pasado, el visitante se pega un tiro y muere
enfrente del viejo organista; un vecino, el cual ha presenciado tan terribles
hechos, comenzará a partir de entonces a chantajear al organista.
La
hija del extraño visitante, es una monja la cual reside en un convento; una vez
que el organista le dice que su padre ha muerto, ésta decide dejar el convento
( ¿se debió esto a que el organista tocase “Tocata y ( especialmente ) Fuga” de
Herr Bach?? ) para así comenzar una nueva vida con la ayuda del viejo
organista.
El
filme “Varhaník u sv. Víta” (1929) fue dirigido por el prolífico director Checo
Herr Martin Fric, el cual sería posteriormente muy conocido gracias a sus
comedias satíricas; éste filme es mencionado siempre por los connoisseurs
silentes como uno de los más logrados del periodo silente checoeslovaco y
ciertamente dicho filme tiene interesantísimos aspectos que éste Herr Graf va a
relatar ahora mismo.
El
primero y más destacable es su preciosista fotografía a cargo de Herr Jaroslav
Blaze, el cual utiliza filtros y otros efectos para resaltar y capturar un
peculiar aire ensoñador y romántico muy acorde éste con la ciudad de Praga en
donde el filme fue rodado; cuando nuestra heroína está recluida en el convento,
la fotografía resulta ser especialmente espléndida, en donde impactantes
primeros planos destacando una belleza cargada de pureza e inocencia, lo mismo
que acontecerá posteriormente cuando, al dejar los hábitos nuestra heroína
conoce a un atractivo y joven pintor, resaltando en esta ocasión la fotografía
del filme, un idealizado y cotidiano romance a través de las calles de Praga.
Sobresalientes
son también las escenas nocturnas ( el humilde hogar del organista, las calles
de Praga, la catedral de San Vito ) en donde se pueden rastrear importantes
influencias del Expresionismo alemán, incidiendo dichos planos en los aspectos
más sórdidos de la historia, consiguiendo así una atmosfera perfecta
especialmente para las escenas de interiores.
Además
de misterio y expiación, el filme mantiene una continua y bien definida línea
entre el bien y el mal, personajes estereotipados con predecibles
comportamientos y decisiones; quizás esos exacerbados buenos sentimientos y
obvio final feliz, lastra de alguna manera y en su conjunto, las buenas
impresiones que produce el filme aunque de todas formas éste igualmente posee
numerosos méritos para poder ser disfrutado por cualquier admirador silente de
cualquier parte del mundo.
Y
ahora si me lo permiten, les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde
germánico tiene que tocar el órgano por puro placer.
Herr
Graf Ferdinand Von Galitzien
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