Freitag, Februar 13, 2009

"Baby Ryazanskie" (1927) By Olga Preobrazhenskaya

Orphan Anna lives with her aunt Aliona in the Russian district of Ryazan. One day, both women meet Wassily, a rich farmer, and his son Ivan; both youngsters fall in love at once, but Wassily is also very taken with Anna.
Wassily has a daughter, Wassilissa who loves Nicolas, a poor smith, a relationship that Wassily doesn’t like at all. In order to marry off his son, Wassily organizes a meeting with all the town’s single frauleins and out of the blue, destiny will reunite Anna and Ivan again and they finally will be married. However, the peaceful life of the town will be broken with the beginning of the First World War, a war that Ivan must join, leaving his wife alone with his father…

“Baby Ryazanskie” ( Women Of Ryazan ) (1927) is a very remarkable and exceptional silent film directed by Dame Olga Preobrazhenskaya, a Russian woman filmmaker with a short but intense career and who was considered a feminist pioneer in the Russian film industry.
This film was shot in the district of Ryazan and exceptionally photographed by Herr Konstantin Kuznetsov, and abounds with lyrical and beautiful images which high light the drama that Anna, the main character, must undergo. The film might have been a simple country story, one of those folk oeuvres beautifully filmed that takes pleasure in the landscape but neglects the story telling. Happily that is not the case of “Baby Ryazanskie” because although the Ryazan district and the way of life of their peasants are important subjects in the film, Dame Preobrazhenskaya tells a universal story with those local elements. Troubled family relationships and a stormy conflict of sentiments leading to tragic ending are conditions that know no boundaries because human nature is unpredictable, even in Russia.

Another outstanding and interesting fact about “Baby Ryazanskie” is that the film is free of propaganda and without a trace of a communist message. Those same Ryazan peasants in the Politburo hands or with a lesser director would be tempting indeed to use for those purposes. Dame Preobrazhenskaya freely filmed her story without political hints or impositions that might have spoiled the quality or the artistic interest of the auteur in depicting a classical melodrama of conflicting human sentiments set in rural Russia.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must have a meeting with his women of Deutschland.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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La joven huérfana Anna vive con su tía Aliona en un pequeño pueblo del distrito ruso de Ryazan; un día, ambas mujeres se cruzan con Wassily, un granjero con posibles y su hijo Ivan, de forma inmediata, ambos jóvenes se quedan prendados así como también el viejo Wassily de Anna.
Wassily tiene también una hija, Wassilisa la cual ama a Nicolas, un pobre herrero, una relación ésta que no gusta nada a su padre; mientras tanto y para intentar casar a su hijo soltero, Wassily organiza una reunión en su casa con todas las frauleins solteronas disponibles del lugar y será allí y de forma inesperada, cuando el destino vuelva a reunir a Anna e Ivan, contrayendo matrimonio de forma inmediata; sin embargo la vida tranquila de la aldea cambiará cuando da comienzo la primera guerra mundial, conflicto bélico en el cual Ivan tendrá que alistarse, dejando a su mujer sola con la única compañía de su padre…

“Baby Ryazanskie” (1927), es todo un destacable y excepcional filme dirigido por la directora silente Dame Olga Preobrazhenskaya, una directora pionera silente poseedora de una corta pero intensa carrera cinematográfica, la cual es también considera en Rusia como una de las primeras directoras feministas dentro de la industria cinematográfica soviética.
El filme fue rodado en el distrito de Ryazan lo cual significa que en el filme se puede contemplar una excepcional fotografía a cargo de Herr Konstantin Kuznetsov, bellas imagines que de forma soterrada ocultan el drama en el cual Anna, el principal personaje del filme, se verá involucrada, una obra que podría haber sido una de esas sencillas historias rurales que se regodean en el paisaje y evitan tramas complicadas, un hecho que nada tiene que ver con éste filme, pues aunque la región de Ryazan y la peculiar forma de vida de sus habitantes tiene un peso específico en la historia, la película está realizada por Dame Preobrazhenskaya de una forma muy hábil pues además de emplear elementos ciertamente locales, las problemáticas relaciones familiares descritos en el filme y sus terribles conflictos sentimentales que acabarán de forma trágica, son comunes, universales y no conocen fronteras, incluso en Rusia, dentro de la impredecible naturaleza humana.

Otro destacable e interesante aspecto de “Baby Ryazanskie” es el hecho de que el filme está libre de cualquier propaganda, no hay rastro de algún mensaje bolchevique y ciertamente esos campesinos de Ryazan en manos del Politburó o de algún director menos avispado, serían presa fácil para sus bolcheviques propósitos… afortunadamente Dame Preobrazhenskaya pudo filmar libremente su historia sin imposiciones o insinuaciones comunistas y que quizás al final hubiesen podido tergiversar la calidad o el interés artístico original propio de la autora, esto es, filmar un clásico melodrama sobre conflictivos sentimientos humanos ambientado éste en la Rusia más rural.

Y ahora si me lo permiten les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene que celebrar una reunión con sus mujeres de Deutschland.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

Kommentare:

Richard hat gesagt…

My Dear Count:

I'm glad to see that your well-known dislike of the Bolsheviks hasn't prevented you from keeping your readers up to date about films from such once-communist lands as Mother Russia. Unlike Castro, Putin or George Bush, you remain a model of civilized behavior for all the young people to admire. Regards.

Ferdinand Von Galitzien hat gesagt…

Mein lieber Herr Richard...

A longhaired proverb says: "It's a hard work to watch silent films but someone has to do it"... the aristocratic version says: "It's is hard work in case that aristocrats were working, but great fun".

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien