Freitag, Februar 20, 2009

"A Gentleman Of Paris" (1927) By Harry d'Abbadie d'Arrast


Le Marquis de Marignan is a French aristocrat and seducer who flirts with every Parisian girl he meets. If dallying with youngster fräuleins isn’t enough to keep him busy, the Marquis also has to cope with an unexpected visit from his fiancée and her father. Not to mention that he is so incorrigible in his womanizing that he has even seduced his valet’s wife ( a terrible mistake, this last one, because genuine aristocrats know very well that they can’t meddle with the servants so if you must put your honour or your status at risk, it will be better if a rich and old heiress is involved.

Herr Harry d’Abbadie d’Arrast, director of the film “A Gentleman Of Paris”, was an unknown film director who entered American films during the silent year of 1922 and then assisted Herr Chaplin on “A Woman Of Paris” (1923) and “The Gold Rush” (1925). This mysterious film director, born in Argentina, only directed a few films, eight films namely, including some talkies. “A Gentleman Of Paris” is an interesting and elegant comedy very influenced by Herr Monta Bell and especially Herr Ernst Lubitsch, who obviously Herr d’Arrast admired.

During the first half of the film, “A Gentleman Of Paris” is an exemplary and stylish comedy that uses the camera masterfully; a moving and subjective camera ( close-ups, zooms ) that discreetly gives subtle information or emphasizes the misunderstandings and foolish life of Le Marquis. It has many moments of remarkable high comedy and works perfectly thanks to Herr Adolphe Menjou who plays superbly Le Marquis, an ironic, cynical aristocrat fond of women, and one must not forget Herr Nicholas Soussanin who plays Joseph, the betrayed valet, one of those dutiful but perverse servants very hard to find nowadays.

Obviously Herr Lubitsch would have been more malicious, cynical and wicked with this story and he wouldn’t digressed from a high comedy to a light comedy as Herr d’Arrast finally did at the end of the film, choosing the path of harmless sentimentality complete with a happy ending instead of continuing the confusion and the cynical attitude of Herr Le Marquis.

In spite of all, “A Gentleman Of Paris” is a good, even remarkable film for its technical aspects and solid performances of the entire cast although in the end it is much too conventional for Herr Lubitsch.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must make a Gentleman's agreement with le Marquis.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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Le Marquis de Marignan es un todo un seductor aristócrata afrancesado el cual flirtea a la mínima ocasión con todas las parisinas que se cruzan en su camino; si seducir a jóvenes fräuleins no fuese suficiente para tenerle ocupado, Herr Le Marquis tendrá que arreglárselas con una inesperada visita de su prometida y el padre de ésta, por no mencionar igualmente que Herr Le Marquis, en su incorregible atracción hacia las féminas, ni siquiera ha respetado a la mujer de su mayordomo, un terrible error éste último, ciertamente, pues los genuinos aristócratas saben muy bien que no deben entrometerse con el servicio, además, si se va a poner el honor o el status de uno en riesgo, siempre será mejor que una rica y vieja heredera esté involucrada en dichos líos.

Herr Harry d’Abbadie d’Arrast, director del filme “A Gentleman Of Paris”, es un desconocido director el cual formó parte de la industria cinematográfica americana durante el año silente de 1922, ayudando a Herr Chaplin en “A Woman Of Paris”(1923) y “The Gold Rush” (1925); éste misterioso director nacido en Argentina, dirigió solamente un puñado de filmes, ocho para ser más exactos, entre los cuales también se incluye algún filme sonoro, siendo “A Gentleman Of Paris” una interesante y elegante comedia muy influenciada por Herr Monta Bell y especialmente por Herr Ernst Lubitsch, director al cual obviamente Herr d’Arrast admiraba.

Durante la primera parte del filme, “A Gentleman Of Paris” funciona como una ejemplar y estilosa comedia en la cual la cámara es utilizada de forma ciertamente notoria, una cámara en movimiento ( primeros planos, zoom ) y subjetiva que discretamente aporta sutil información o acentúa los malentendidos de la vida alocada de Herr Le Marquis; durante muchos momentos el filme se torna en una destacada alta comedia que desde luego funciona perfectamente gracias al excelente trabajo de Herr Adolphe Menjou el cual interpreta al marqués, todo un irónico, cínico y mujeriego aristócrata, sin olvidarse igualmente del actor Nicholas Soussanin, interpretando éste al mayordomo del marqués, Joseph, un ayuda de cámara traicionado, uno de esos eficientes y perversos sirvientes que tan difíciles son de encontrar hoy en día.

Obviamente Herr Lubitsch habría sido mucho más malvado, cínico y pérfido con ésta historia en sus manos y desde luego no habría dado un giro radical al filme, pasando de alta comedia a una comedia entretenida, tal y como Herr d’Arrast hace al final de la película, eligiendo de ésta forma un camino inofensivo, más sentimental y con final feliz incluido, en vez de proseguir con los líos y la actitud cínica de Herr Le Marquis.

A pesar de todo, “A Gentleman Of Paris” es un buen, incluso destacable, filme en cuanto a sus aspectos técnicos y las sólidas interpretaciones de todo el reparto, aunque desde luego demasiado convencional para Herr Lubitsch.

Y ahora si me lo permiten les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene que llegar a un acuerdo entre caballeros con Herr Le Marquis.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

1 Kommentar:

Kasey Kite hat gesagt…

You posted a review of the 1915 silent version of Alice in Wonderland on IMDB, and I was wondering if you had any advice on where I could find it, I've looked all over the place to no avail.

Nice reviews!