Mittwoch, September 27, 2006

"Üngarische Rhapsodie" (1928) By Hanns Schwarz



On the plains of Hungary, Franz ( Herr Willy Fritsch ), a Hussard lieutenant, is brooding about his future because, though born into an aristocratic family, his father drank away the family fortune ( a common habit for aristocrats even in Hungary ) so in addition to the problem of making a good living, he must deal with the army regulation that an officer must have forty-five thousand crowns before he can take a wife.
But Franz loves Marika ( Dita Parlo ) a commoner whose father works for the wealthy Baron Barsod. Marika is a girl so devoted to Hungarian customs that she even asks her fiancée to work in the fields performing the manly task of wielding a scythe ( an outrage for an aristocrat, even one down on his luck, since such hands are more accustomed to handling delicate Bohemian glasses ).
Fortunately Baron Barsody’s wife, Dame Camilla ( Lil Dagover ) will visit the estate to spend time in the way she likes most, that is to say, flirting with whosever handy, including poor Frank, which results in a situation that ends up putting everyone's honor at stake.

“Üngarische Rhapsodie” was a film directed by the German director Herr Hanns Schwarz, who also directed a movie this German count especially recommends “Die Wundebare Lüge Der Nina Petrovna”, a superb romantic silent film.
Herr Schwarz was a director who specialized in the German genre known as “film operettas” and “Üngarische Rhapsodie” is a good example; The most remarkable aspect of this film which perhaps lingers too long on Hungarian picturesqueness, is the important German cast that starred in the film. In addition to the skilful Herr Schwarz direction with its attentiveness to love and lust we have a screenplay written by another important German director, Herr Joe May, who directed films so important for the silent cinema history as “Heimkehr” (1928) and “Asphalt” (1929). It must be said that Herr Schwarz and Herr May were , for “UFA”, the first ones to develop a new creative type for the German film company, the “production director”, who was there to influence the director and collaborate with him (thus limiting his power).

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this Germanic Count must order the servants to stop singing those martial Austro-Hungarian operettas during their Schloss duties.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien


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En las praderas de Hungría, Franz ( Herr Willy Fritsch ), un teniente de los húsares, está cavilando acerca de su inmediato futuro pues, aunque nacido en el seno de una aristocrática familia, su padre hace tiempo que se bebió toda la fortuna de su familia ( un hábito habitual entre los aristócratas, incluso húngaros ) por lo tanto y para conseguir una buena calidad de vida, es consciente de que, según una regulación del ejército, un oficial debe tener cuarenta y cinco mil coronas antes de esposarse.
Pero Franz ama a Marika ( Dita Parlo ) una plebeya cuyo padre trabaja para el rico barón Barsod; Marika es una joven tan apegada a las costumbres de su país que incluso se atreve a pedir a su novio que trabaje en los campos de Hungría manejando la guadaña ( un auténtico insulto para un aristócrata, aunque esté en horas bajas, acostumbrado únicamente a soportar el peso de los delicados vasos de Bohemia ).
Afortunadamente la esposa del Barón Barsody, Dame Camilla ( Lil Dagover ) visitará la hacienda parar emplear su tiempo de la forma que gusta más, esto es, flirteando con cualquiera disponible, incluyendo al pobre Frank, iniciando una complicada situación en la cual se pondrá en cuestión el honor de cada uno de ellos.

“Üngarische Rhapsodie” fue dirigido por el director alemán Herr Hanns Schwarz, que también dirigió un filme que este Conde germánico recomienda especialmente, “Die Wunderbare Lüge Der Nina Petrovna”, una soberbia muestra de cine silente romántico.
Herr Schwarz fue un director especializado en los “filmes de opereta”, un exitoso género cinematográfico germánico y “Üngarische Rhapsodie” es un buen ejemplo.
El aspecto más destacado de este filme, que quizás abusa demasiado de cierto tipismo húngaro, es el importante reparto que protagoniza la obra, además de la artesana y efectiva dirección de Herr Schwarz, que presta especial atención a la escenas de amor y lujuria implícita de un guión escrito por otro importantísimo director alemán, Herr Joe May, autor de obras importantísimas para la historia del cine silente tales como “Heimkehr” (1928) y “Asphalt” (1929).
Hay también que mencionar que tanto Herr Schwarz como Herr May fueron para la “UFA” los primeros en poner en práctica un nuevo estilo de creación artística para la compañía germánica, el “director de producción”, que andaba por allí para influenciar y colaborar con el director del filme y de paso limitar su poder y decisión sobre el conjunto final de la obra.

Y ahora si me lo permiten les tengo que dejar momentáneamente, pues este Conde germánico tiene que ordenar a sus sirvientes que paren de canturrear esas marciales austro-húngaro operetas mientras hacen las labores del Schloss.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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