Sonntag, März 30, 2008

"Yvette" (1928) By Alberto Cavalcanti

Dame Yvette ( Dame Catherine Hessling more Hessling than ever ) is a dissipated girl, who lives accordingly a dissipated life together with her mother ( Dame Ica von Lenkeffy ). It's a kind of false bourgeois life in which economic interests ,undertaken to achieve a social position, are the principal subject, especially for Yvette’s mother who will try to make her daughter understand those particular principles when Yvette begin questioning that way of life when she finds true love.

“Yvette” was one of the first silent films directed by Herr Alberto Cavalcanti in his French period and is based on a Herr Guy de Maupassant story. This film adaptation is uneven; basically nothing much happens and the story seems very padded out. The original story by Herr Maupassant is a satire full of incisive social criticism but Herr Cavalcanti doesn't know how to take advantage of its richness. Herr Cavalcanti chooses to ignore the story's more profound aspects and concentrates instead on a rather superficial love story that doesn't even seem to interest the lovers themselves. Nevertheless the film can be appreciated for its minor criticism of the hedonist life, stressing the prejudices of the main characters and even the dubious origins of the social position that Dame Yvette and her mother enjoy ( in the original Herr Maupasant story, Yvette is an illegitimate daughter ).

Bypassing the more original aspects of the story, the film goes forward in a narrative void, showing the boring and unimportant soirées ( both words are synonymous ) that Dame Yvette attends, not to mention her unrequited love, a bore itself.

Only at the end of the film is there a little interest and some inventiveness with the sequence of Dame Yvette 's suicide attempt; once our desperate heroine gets the poison there is an image trick that turns the poison label with the classic human skull into a strange and tropical ball mask (politically incorrect in these modern days). This bizarre moment is the best part of the film but then the mood is ruined with a clumsy ending.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must resume his exhilarating aristocratic life.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien


-/-


Dame Yvette ( Dame Catherine Hessling, más Hessling que nunca ) es una chica disipada, la cual, consecuentemente…, lleva una vida muy disipada conjuntamente con su madre ( Dame Ica von Lenkeffy ); ambas viven en una especie de falsa burguesía en donde los intereses económicos para conseguir una posición social, es su principal interés, especialmente para la madre de Yvette la cual intentará convencer a su hija que esos particulares principios son primordiales, cuando ésta comienza a cuestionarlos al encontrar el amor verdadero.

“Yvette” fue uno de los primeros filmes dirigidos por Herr Alberto Cavalcanti, una obra que pertenece a su periodo afrancesado y que está basado en una historia de Herr Guy de Maupassant; esta adaptación cinematográfica es muy irregular, sobretodo porque nada interesante acontece durante el filme y la historia es alargada en demasía.
La historia original de Herr Maupassant es una sátira repleta de incisiva crítica social pero Herr Cavalcanti no aprovecha esas cualidades de la obra, al contrario, prefiere ignorar los aspectos más profundos de la historia y concentrarse casi exclusivamente en una superficial historia de amor que ni siquiera parece interesar a sus principales protagonistas.
A pesar de todo, en el filme se puede apreciar una tibia crítica acerca del hedonismo y los prejuicios en los que viven sus protagonistas o las insinuaciones acerca de los orígenes dudosos de la posición social que disfrutan tanto Yvette como su madre ( en la historia original de Herr Maupassant, Yvette es hija ilegítima ).

Tras esos escasos aspectos interesantes de la historia, el filme navega irresolublemente hacia el vacío narrativo, mostrando las aburridas e intranscendentes soirées ( ambas palabras son sinónimas ) a las cuales acude Yvette, además de su amor no correspondido, todo un aburrimiento en su conjunto.

Solamente al final del filme se puede apreciar cierto interés e ingenio gracias a la secuencia del intento de suicidio de Yvette; una vez que nuestra desperada heroína ha conseguido el veneno para llevar a cabo su propósito, se produce un truco de cámara en el cual la imagen de la clásica calavera humana del frasco, nos traslada a un extraño y tropical baile de máscaras ( políticamente incorrecto en estos días ); este bizarro momento es la mejor parte del filme aunque de nuevo Herr Cavalcanti vuelve a arruinar dichos logros gracias a un torpe final.

Y ahora si me lo permiten les tengo que dejar momentáneamente, pues este Conde germánico tiene que retomar su excitante vida aristocrática.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

Keine Kommentare: