Freitag, Februar 24, 2006

"J'Accuse!" (1919) By Abel Gance


In connection with the showing at this German Count’s private cinema of the film “Mater Dolorosa” (1917) by Herr Gance some months ago, this Teutonic aristocrat had praised and even eulogized the good film work of this important and essential French film director. “Mater Dolorosa”, with its superb cinematographic technique, was a great definitive leap forward in Herr Gance’s career.

“J’Accuse!” confirms aristocratic suspicions about Herr Gance’s ability. Because it’s without any doubt another great film in which those pioneer cinematographic techniques mentioned before are carried out. Again an excellent example of technical experimentation to achieve a film narrative, J’Accuse is superbly developed… achieving an unquestionable masterpiece.

“J’Accuse!”, besides it’s perfect technique, is an emotive antiwar message filmed during the I World War great disaster and with wounds still open. It’s a film that denounces the absurdity of war, its uselessness and the terrible consequences that society suffers. It demands the viewer to take note of the great sacrifices and injustices of many broken lives that never will be the same through the fault of the war.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count when mentioning those old wars plenty of lost battles, is slightly Teutonic.


Herr Graf Ferdinand Von Galitzien


-/-


Con motivo de la proyección en la sala de cine particular de éste Conde germánico del filme “Mater Dolorosa”(1917) de Herr Gance, hace unos meses, éste aristócrata teutón había ensalzado e incluso elogiado el buen hacer, ya por entonces, de tan importante y primordial cineasta francés, filme, “Mater Dolorosa”, en el cual se observaba ya una depuradísima técnica cinematográfica, siendo este filme una gran referencia, un salto definitivo y hacia adelante en la posterior carrera de Herr Gance.

“J’Accuse!” no hace sino confirmar todas esas sospechas aristocráticas pues es una obra realmente magnífica en donde todas esas técnicas pioneras cinematográficas, anteriormente citadas y desarrolladas por Herr Gance ( excelente ejemplo del uso de la experimentación técnica para el desarrollo pleno del lenguaje cinematográfico ), están magníficamente resueltas, consiguiendo una incuestionable obra maestra.
“J’Accuse!” además de su factura técnica impecable, es un ejemplar filme antibelicista realizado aún con las heridas abiertas y supurantes del gran desastre que supuso la I Guerra Mundial, un filme que denuncia la inutilidad, el absurdo de la guerra y las desastrosas consecuencias que derivan en la sociedad, exigiendo sabiamente ésta responsabilidades del porqué de tan grandes sacrificios, de tanta sinrazón cuyo único resultado son innumerables vidas rotas que jamás volverán a ser las mismas por culpa de la futilidad de la guerra, de todas las guerras.

Y ahora si me lo permiten les dejo momentáneamente, pues al mencionar este Conde guerras pasadas de batallas perdidas, se ha puesto ligeramente teutón.


Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

1 Kommentar:

Anonym hat gesagt…

I would vote J,ACCUSE as the greatest war movie of all time. It therefore remains a mystery to me as to why Gance would later glorify Napoleon in his later epic movie.