Mittwoch, Januar 03, 2007
"Carmen" (1926) By Jacques Feyder
There are some stories that after the pass of time are considered classics for different reasons, stories well-known even to longhaired youngsters such as Prosper Merimée’s “Carmen”. So it won’t be necessary to repeat that it is a story about a gypsy that was employed as spy, smuggler, cigar maker… and many lovers too, with a special fond for military men and toreadors and all this around typical Andalusia.
The famous Merimée novel was adapted by the great francophone director Herr Jacques Feyder in what was a very important big budget production (it seems that Herr Feyder specialized in this kind of expensive film). It was a film that was filmed in many locations in Spain and France. The film starred the famous Spanish singer at that time, Dame Raquel Meller; but unfortunately those vocal gifts that made her famous couldn’t be displayed in this important silent film. Some people even said that Dame Meller was an actress too but this asseveration is very hard to prove.
Dame Meller was also in accordance with the spirit included in Merimée novel, an oeuvre full of topics about Andalusia, wrongly attributed to the rest of Spain than even persists today. Surprising are those facts to this Northern German count, due to the fact that the Spanish singer had such a particular and strong personality but scarce knowledge, that is to say actually, the perfect combination in order to perform Merimée’s heroine.
Herr Feyder uses a gallery of topics, without apology, in a non-caricature kind of way (that’s one of the most important merits about Feyder’s “Carmen”: it is an original adaptation in spite its literary roots and well-known story). It is another excellent film by the director. In “Carmen” the decor and scenery are perfectly chosen and punctilious showed. It is a triumph of art direction in every shot for a film that in spite of being inspired by a well-known novel, is not a pastiche or a simple adaptation. The almost three hours spent viewing the film are nearly imperceptible even for a impatient German Count.
And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this
German Count doesn’t like untrue asseveration as, for example about decadent aristocrats of leisure.
Herr Graf Ferdinand Von Galitzien
-/-
Hay muchas historias que con el paso de los años ya son consideradas como clásicas y por diferentes motivos, historias conocidísimas incluso por jóvenes melenudos tal y como acontece con la obra de Herr Prosper Merimée, “Carmen”, por lo tanto no será necesario volver a repetir que se trata de la historia de una gitana que tiene varias ocupaciones tales como ser espía, contrabandista o cigarrera, además de tener también la susodicha muchos amantes mostrando especial predilección por militares y toreros, aconteciendo todo ello en un típico lugar denominado Andalucía.
En esta ocasión la famosísima novela de Merimée fue adaptada por el francófono director Herr Jacques Feyder, una gran superproducción ( parece ser que Herr Feyder se había especializado en estos onerosos filmes ), rodada en diferentes lugares de Hispania y Francia, además de estar protagonizado por la famosa cantante y cabaretera de la época, Dame Raquel Meller, aunque desafortunadamente esas cualidades vocales de la artista no tienen cabida en este filme silente aunque sí sus dotes como actriz, una afirmación ésta bastante difícil de probar, ciertamente…
Dame Meller estaba muy a tono con el espíritu de la novela de Merimée, esto es, una obra repleta de tópicos acerca de Andalucía y erróneamente atribuidos con el paso de los años, a otros lugares de Hispania y que todavía persisten actualmente, un hecho ciertamente sorprendente para este norteño Conde germánico, pues además de que la popular cabaretera tenía una fuerte personalidad también poseía escasas luces, por lo que era una elección perfecta para interpretar a la heroína de Herr Merimée.
Herr Feyder emplea toda esa galería de tópicos de forma consciente pero nada caricaturesca, un gran mérito ciertamente, ser el filme una original y personal adaptación a pesar de tener una base literaria tan conocida ( evitando ser una burda copia o un pastiche ), demostrando ser otra gran obra de Herr Feyder además por la perfecta elección de decorados y escenarios naturales mostrados de forma puntillista, logrando finalmente que el filme sea todo un triunfo en la dirección artística de cada plano mostrado en el filme, una obra cuyas casi tres horas fueron casi imperceptibles para un impaciente conde teutón.
Y ahora si me lo permiten les tengo que dejar momentáneamente, pues este Conde germánico no gusta de inciertas aseveraciones tales como, por ejemplo, las que hacen mención a ociosos y decadentes aristócratas.
Herr Graf Ferdinand Von Galitzien
Abonnieren
Kommentare zum Post (Atom)
1 Kommentar:
TRIVIA....I also rate highly the earlier version with Pola Negri as Carmen. Directed by Lubisch who said that it was his favorite of all his films.
Kommentar veröffentlichen