Montag, April 03, 2006
"The Devil's Circus" (1926) By Benjamin Christensen
“The Devil’s Circus” was the first American film from the Danish director Herr Benjamin Christensen and is the story of a slum-bred crook ( Charles Emmet Mack ) and a little orphan, two lonely people that meet in the street when the girl ( Damen Norma Shearer ) applies for a job in a circus ( the circus is, for the silent cinema, certainly the paradigm of tormented, obsessed and evil souls ); the crook falls in love with the girl's innocence and fights against his criminal past, trying to regenerate himself and begin a new life with her; but in the devil’s circus, Herr Hugo the lion-tamer ( John Miljan ) interferes with their hopes for atonement....
It seems for the audience that “The Devil’s Circus” is a minor film without much connection with Herr Christensen's obscure obsessions, a tearful story full of stereotyped characters ( MEIN GOTT!!!.... even the girl has one of those funny mongrel dogs ), but at the end of the film things change in a subtle and cruel way thanks to Herr Christensen’s evil mind: the crook is condemned for a recent burglary and the girl, now alone at the circus, is forced by Mr. Devil… broken dreams, no more hopes.
WWI begins and those sad lives are settled….in an even more miserable way! ( the disasters of war as the painter Herr Goya painted some years ago )….the film becomes a perfidious Danish interpretation, a sneer about dreams come true.
And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because the family circus-tances allow this German Count to do it.
Herr Graf Ferdinand Von Galitzien
-/-
“The Devil’s Circus”fue la primera película americana dirigida por el director danés Herr Benjamin Christensen y es la historia de un delincuente criado en los suburbios ( Charles Emmet Mack ) y una huerfanita, dos personas solitarias que se encuentran en la calle cuando la joven ( Damen Norma Shearer ) va a solicitar un trabajo en un circo ( el circo es, para el cine mudo, el paradigma de atormentadas, obsesionadas y malvadas mentes perversas, ciertamente ); el caco se enamora de la inocencia de la joven e intentará luchar en contra de su pasado criminal, en lo que es un intento de regeneración y el intento del comienzo de una nueva vida al lado de la joven, pero en el circo del diablo, Herr Hugo, el domador de leones ( John Miljan ) interferirá en esa expiación y esperanzas varias.
Para el público podría parecer que “The Devil’s Circus” es un filme menor y sin demasiada conexión con las obsesiones oscuras de Herr Christensen al ser el filme una lacrimógena historia repleta de personajes estereotipados ( MEIN GOTT!!.. incluso la joven tiene uno de esos “simpáticos” perros callejeros ), pero al final del filme las cosas cambiarán de una forma sutil y cruel gracias a la mente perversa de Herr Christensen: el ladrón es condenado por un robo reciente y la joven, ahora sola en el circo, será forzada por el domador malvado… sueños rotos y ninguna esperanza.
Al iniciarse la Primera Guerra Mundial, esas tristes vidas serán resueltas… ¡de una forma todavía más miserable! ( los desastres de la guerra, cómo el pintor Herr Goya describió algunos años antes )… siendo el filme una perversa interpretación danesa, una mueca cruel sobre los finales felices.
Y ahora si me lo permiten les tengo que dejar momentáneamente, pues este Conde germánico se lo puede permitir gracias a sus favorables circo-nstancias familiares.
Herr Graf Ferdinand Von Galitzien
Abonnieren
Kommentare zum Post (Atom)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen