Mittwoch, Mai 17, 2006
"Crainquebille" (1922) By Jacques Feyder
Due to the well-known extravagances so characteristic of the aristocracy, this German Count has sometimes declared his liking for frenchified silent films and among those his affection for Jacques Feyder's oeuvre.
Some time ago this German Count had the chance to watch an abridged version of one of the French director's earlier films, “Crainquebille”, a film that was very acceptable to strict German tastes; so when some rumors reached the Schloss that the German-French ( an impossible alliance, certainly ) TV channel “ARTE” would show a beautifully restored and tinted version of that film, it was a great opportunity to check if the film in its entirety promised as much as the abridged version.
And that’s true, certainly; “Crainquebille” is a beautiful and poetic film that tells the story of a street seller who sells vegetables from his oxcart in the Paris market; due to an incident with a policemen he spends some days in prison, and when he finally comes out of jail everything has changed for him.
“Crainquebille” is an astonishing and remarkable film for many reasons: for the technical aspects, because the mastery of Jacques Feyder is in every shot and conception of the film; special and visual effects ( Dr. Mathieu's nightmare, the sequence of Crainquebille in the court ); also excellent cinematography ( the marketplace sequences and specially the night shots ) by Herr Léonce-Henri Burel & Herr Maurice Foster that enriches the film and the story in an excellent way.
Besides the technical aspects, “Crainquebille” is remarkable for Feyder's poetry, full of sensibility and not fussiness, which is difficult to do because many directors might have made a very different and worse film from such a story ( there is even an orphaned paper boy with a dog… ). When it depicts the different ordinary people that can be seen, sellers, shop assistants, policemen, prostitutes, judges or doctors, a kind of human symphony emerges, as real as life itself; the film also inserts criticisms about social injustices, social degradation and even injustice in the application of justice.
“Crainquebille” is a piece of real life, a kind of documentary of the people who lived in Paris ( or in any great city of the world ) during the 20’s, their harsh lives depicted with some sense of humour and hope, a beautiful film that bets always for the honesty and the honest people, a marvelous masterpiece, indeed.
And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must take a walk on the wild side for an aristocrat, that is to say, in the street market.
Herr Graf Ferdinand Von Galitzien
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Debido a las conocidas extravagancias tan características de la aristocracia, éste Conde germánico ha declarado por momentos su preferencia por algunos filmes afrancesados y entre éstos su especial predilección por la obra de Jacques Feyder.
Hace algún tiempo éste conde germánico tuvo la oportunidad de ver una versión reducida de un filme de dicho director francés, “Crainquebille”, un filme que fue muy bien recibido para los estrictos gustos germánicos, por esto mismo, cuando llegaron hasta el Schlöss ciertos rumores acerca de que el canal germano-alemán ( una alianza imposible, ciertamente… ) “ARTE” iba a emitir una hermosa y tintada versión restaurada de dicho filme, era por lo tanto ésa, una excelente oportunidad para comprobar si el filme en su integridad era tan prometedor como en su versión reducida.
Y ciertamente lo es; “Crainquebille” es un hermoso filme repleto de poesía que nos narra la historia de un vendedor ambulante que vende su mercancía, hortalizas, con su carro en el mercado parisino; debido a un incidente con un policía, pasará varios días en la cárcel, cuando finalmente éste sale de prisión, todo habrá cambiado para él.
“Crainquebille” es un sorprendente y destacado filme por muchas razones: por sus aspectos técnicos debido a la maestría de Jaques Feyder en cada plano y concepción del filme; efectos visuales y especiales ( la pesadilla del doctor Mathieu, la secuencia de Crainquebille en el juzgado ) además de una excelente fotografía ( las secuencias del mercado y especialmente las nocturnas ) a cargo de Herr Léonce-Henri Burel y Herr Maurice Foster, que contribuyen y enriquecen el filme de una forma prodigiosa.
Además de sus aspectos técnicos, “Crainquebille” es un filme memorable por la poesía con la cual dota al filme Herr Feyder, una obra repleta de sensibilidad que no ñoñería, una tarea bastante complicada ésta pues este filme en manos de directores menos expertos darían en su resultado final un filme completamente diferente y seguramente peor ( uno de los protagonistas es un niño huérfano con perrito incluido.. ), un filme que muestra a diferente y ordinaria gente, vendedores, dependientas, policías, prostitutas, jueces o doctores, formando una especie de sinfonía humana tan real como la vida misma, sin olvidarnos tampoco que el filme incluye también cierta crítica sobre injusticias sociales, degradación social o incluso injusticia en la aplicación de la justicia.
“Crainquebille” es por todo ello un trozo de vida, una especie de documental de la gente que vivía en París ( o en cualquier gran ciudad del mundo ) durante los años 20, sus duras vidas expuestas con cierto sentido del humor y esperanza, un filme hermoso que apuesta siempre por la honestidad y la gente honesta, una excelente obra maestra, ciertamente.
Y ahora si me lo permiten les tengo que dejar momentáneamente, pues este Conde germánico tiene que dar un paseo por una zona salvaje para un aristócrata, esto es, el mercado de abastos.
Herr Graf Ferdinand Von Galitzien
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